Kindness in memorable university teachers

Luis Gabriel Porta, Graciela Nelida Flores

Resumen


ABSTRACT. The article presents some insights derived from research on ‘good teaching practices’ in the context of the School of Humanities, Mar del Plata State University, Argentina. He professor in charge of the ‘Introduction to Philosophy’ course has been signaled as ‘memorable’ by her advanced students, and thus become part of the investigation. In her classes, the relationship with the students entails peculiar ethical dimensions, and hospitality is one of the categories involved in her didactic proposal. Much data has been gathered through ethnographic reports of classwork, interviews, surveys and analysis of reference materials, which aims at throwing light into good teaching at university, as part of the investigation conducted by the Research Team on Education and Cultural Studies (GIEEC) in this University.

KEY WORDS. Hospitality – Pedagogic Bond – Memorable Professors – Higher Education Didactics.

doi:10.21703/rexe.201730334812


Texto completo:

PDF

Referencias


Adorno, T. (1986). Sobre la metacrítica de la teoría del conocimiento. Barcelona: Planeta.

Bain, K. (2007). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia: Universidad de Valencia.

Breithaupt, F. (2011). Culturas de la empatía. Madrid: Katz.

Candelero, N. (2010). Observaciones filosóficas sobre la palabra. Y algunas otras cosas. Rosario: Ciudad Gótica.

Carnap, R. ([1928]1990). Pseudoproblemas en la filosofía. La psique ajena y la controversia sobre el realismo. Mexico: UNAM.

Flores, G., Yedaide, M. y Porta, L. (2013). Grandes maestros: Intimidad entre la educación y la vida. Pasión por enseñar en el aula universitaria. Revista de Educación, 4 (5) 173- 188.

Heidegger, M. (1998). Ser y Tiempo. Chile: Ed. Universitaria.

Husserl, E. ([1942] 1986). Meditación V. En que la esfera trascendental del ser se revela como intersubjetividad monadológica. Meditaciones cartesianas. Mexico: Fondo de Cultura Económica.

Husserl, E. ([1950]1988). Las conferencias de París. Introducción a la Fenomenología Trascendental. Mexico: UNAM.

Innerarity, D. (2008). Ética de la hospitalidad. Barcelona: Península.

Jonas, H. (1995). El principio de responsabilidad. Ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Barcelona: Herder.

Jonas, H. (2005). Poder o impotencia de la subjetividad. Barcelona: Paidós.

Levinas, E. (2002). Totalidad e infinito. Salamanca: Sígueme.

Litwin, E. (2008). Las configuraciones didácticas. Una nueva agenda para la educación superior. Buenos Aires: Paidós.

Litwin, E. (2012). El oficio de enseñar. Buenos Aires: Paidós.

Mèlich, J.C. (2006). Transformaciones. Tres ensayos de Filosofía de la Educación. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Morin, E. (2006). Tierra Patria. Buenos Aires: Nueva Visión.

Morin, E. (2009). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Buenos Aires: Nueva Visión.

Mujica, H. (2004). Poéticas del vacío. Madrid: Trotta.

Porta, L. Sarasa, M. C., y Álvarez, Z. (2011). Una experiencia en torno a la investigación sobre la enseñanza en el nivel superior. Revista de Educación, 3 (2), 181- 210.

Ricoeur, P. (1996). Sí mismo como otro. Madrid: Siglo XXI


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


 Revista REXE, ISSN 0718-5162 Versión en línea