¿HOW DO CHILDREN WANT TO LEARN?": DEMANDS OF 5TH GRADE STUDENTS REGARDING LEARNING ENVIRONMENTS IN CHILEAN PUBLIC SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v24i54.2776

Keywords:

ambiente de aprendizaje, condiciones de aprendizaje, sala de clases, educación basica, 5° basico

Abstract

The study aims to understand, from a qualitative perspective, the demands of 5th-grade children regarding learning environments in Chilean public schools. The analysis corpus is built from the open-ended question of the School Coexistence Monitoring System of the Skills for Life Program (JUNAEB): "Would you ask your school principal or teacher for anything?" Using the qualitative content analysis technique, 262 text responses containing demands and/or requests related to the physical and/or psychosocial learning environment were analyzed.

The results highlight the need for children to establish close social relationships and interactions with adults who are attentive to the problems and needs that arise in school. Children also demand that adults take on the role of conflict mediators and "ensure justice," as well as provide opportunities for students to decide on their "seat" and to mediate the pace and manner in which school activities are presented.

Regarding the physical realm, the importance of designing school environments that meet the basic material conditions for learning is emphasized, such as the maintenance and periodic repair of school infrastructure and furniture, the incorporation of elements (lockers and cameras) to address the issue of "thefts," and the management of environmental factors that improve comfort for learning, such as classroom temperature and lighting.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Verónica Angulo De la fuente, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile

    Doctora (c) en Psicología y Transformaciones Sociales, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (PUCV). Terapeuta Ocupacional, Universidad de Chile. Magister en Educación,, Universidad Central de Chile. Diplomado Actualizaciones en TDAH, Pontificia Universidad Católica de Chile. Certificación chilena de Especialista en Integración sensorial, IS-CHILE. Formación de postgrado en Diseño Universal de Aprendizaje (DUA) y Educación Inclusiva. Académica Escuela de Terapia Ocupacional Universidad Andrés Bello, Viña del Mar. Becaria Doctorado Nacional ANID Chile, 2022-2025 N° 21221242.

  • Verónica López Leiva, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile

    Doctora en Psicología de la Universidad Autónoma de Madrid. Psicóloga de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Profesora Titular de la Escuela de Psicología de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, donde es Directora del Centro de Investigación para la Educación Inclusiva y del Programa de Apoyo a la Convivencia Escolar PACES-PUCV.

  • Carolina Urbina Hurtado , Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile

    Psicóloga Universidad de Santiago de Chile. Doctora en Psicología, Universidad Autónoma de Madrid. Académica Escuela de Psicología Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Actualmente directora de proyecto de investigación FONDECYT 1231674 sobre activismos e infancias y proyecto FONDEF relacionado con trayectorias educativas y género. Sus áreas de investigación se relacionan con temáticas de participación, protagonismo de niñeces, crisis medioambientales bajo diseño participativos y de acción investigativa con comunidades educativas desde una perspectiva intergeneracional y bajo lineamiento de la teoría crítica latinoamericana.

  • Katty Bustos Zuñiga, Programa Habilidades para la vida JUNAEB, Santiago, Chile

    Asistente Social Universidad del Bio Bio. Diploma en Convivencia escolar, Pontificia Universidad de Valparaíso; Diploma en Gestión estratégica Gubernamental local y de Presupuesto. Universidad de Chile; Diploma en Gobierno y gestión Pública. Universidad Alberto Hurtado; Postítulo en familia, Infancia y Adolescencia Universidad del Pacífico.Coordinadora Nacional del Programa Habilidades para la Vida de JUNAEB, Ministerio de Educación.

  • Ana María Squicciarini Navarro, Programa Habilidades para la vida JUNAEB, Santiago, Chile

    Psicóloga Universidad de Concepción de Chile. Magister en Intervención Social – Mención Territorio de la Universidad Alberto Hurtado de Chile. Diploma de post título en Desarrollo Organizacional,  U. de Chile, Gestión de Programas Orientados a la Superación de la Pobreza, U. de Chile y Gerencia Social y Políticas Públicas, FLACSO. Coordinadora Nacional del Programa Habilidades para la Vida de JUNAEB, Ministerio de Educación.

References

REFERENCIAS

Adlerstein, C., González, A. & Manns, P. (2016). Pedagogías para habitar el jardín

Construcciones desde el Modelamiento del Ambiente Físico de Aprendizaje. Santiago: Ediciones UC.

Agencia Calidad de la Educación (2014) Factores asociados a resultados simce e indicadores de

desarrollo personal y social. https://archivos.agenciaeducacion.cl/Factores_asociados_Simce_e_Indicadores_desarrollo_personal_social_2014-.pdf

Araya-Crisóstomo, S., & Urrutia, M. (2022). Uso de metodologías participativas en prácticas

pedagógicas del sistema escolar. Pensamiento Educativo, Revista De Investigación Latinoamericana (PEL), 59(2). https://doi.org/10.7764/PEL.59.2.2022.9

Ascorra, P., López, V., & Urbina, C. (2016). Participación estudiantil en escuelas chilenas con

buena y mala convivencia escolar. Revista de Psicología, 25(2). https://doi.org/10.5354/0719-0581.2016.44686

Baars, S., Schellings, G. L. M., Krishnamurthy, S., Joore, J. P., den Brok, P. J., & van Wesemael,

P. J. V. (2021). A framework for exploration of relationship between the psychosocial and physical learning environment. Learning Environments Research, 24(1), 43–69. https://doi.org/10.1007/s10984-020-09317-y

Barrett, P., Davies, F., Zhang, Y., & Barrett, L. (2015). The impact of classroom design on pupils’

learning: Results of a holistic, multi-level analysis. Building and Environment, 89, 118-133. https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2015.02.013

Cleveland, B., & Fisher, K. (2014). The evaluation of physical learning environments: A critical

review of the literature. Learning Environments Research, 17(1), 1–28.https://doi.org/10.1007/s10984-013-9149-3

Chang V., Fisher D. (2003) The validation and application of a new learning environment

instrument for online learning in higher education, Technology-Rich Learning Environments, pp. 1-20 https://doi.org/10.1142/9789812564412_0001

Che Ahmad, C. N., Osman, K., & Halim, L. (2013). Physical and psychosocial aspects of

the learning environment in the science laboratory and their relationship to teacher satisfaction. Learning Environments Research, 16(3), 367–385. https://doi.org/10.1007/s10984-013-9136-8

Fisher, E. (2021). Review of Flexible Learning Spaces in Education. Research and Evaluation

in Education, Technology, and Design. https://digitalco mons.unl.edu/cehsgpirw/42

Hart, R. A. (1993). La participación de los niños. De la participación simbólica a la participación

auténtica. Serie Ensayos Innocenti, 4. https://www.unicef-irc.org/publications/538-la-participaci%C3%B3n-de-los-ni%C3%B1os-de-la-participaci%C3%B3n-simbolica-a-la-participaci%C3%B3n.html

Higgins, S., Hall, E., Wall, K., Woolner, P., & Mccaughey, C. (2005). The Impact of School

Environments: A literature review. The Centre for Learning and Teaching School of Education, Communication and Language Science University of Newcastle. http://ruccs.rutgers.edu/images/personal-zenon pylyshyn/docs/ArchitecturalSpace/ImpactOfSchoolEnvironments_Higgens_2005.pdf

Hill, M. C. y Epps, K. K. (2010). The Impact of Physical Classroom Environment

on Student Satisfaction and Student Evaluation of Teaching in the University Environment- Academy of Educational Leadership Journal (Vol. 14). http://digitalcommons.kennesaw.edu/facpubs

JUNAEB-Programa Habilidades Para La Vida. (2019) Informe Nacional Monitoreo de la Convi

vencia Escolar del año 2018. https://www.junaeb.cl/wp-content/uploads/2023/03/Monitoreo-de-la-Convivencia-Escolar-Programa-Habilidades-Para-la-Vida.pdf

López, V., Bilbao, M. A., Ascorra, P., Moya, I., & Morales, M. (2014). La Escala de Clima Escolar:

Adaptación al español y Validación en Estudiantes Chilenos. Universitas Psychologica, 13(3). https://doi.org/10.11144/javeriana.upsy13-3.ecea

López, V., Torres-Vallejos, J., Ascorra, P., Villalobos-Parada, B., Bilbao, M., & Valdés, R. (2018).

Construction and validation of a classroom climate scale: a mixed methods approach. Learning Environments Research, 21(3), 407–422. https://doi.org/10.1007/s10984-018-9258-0

Marshall PD, Losonczy-Marshall M. (2010) Classroom ecology: relations between seating

location, performance, and attendance. Psychol Rep. 567-77 https://doi.org/10.2466/11.22.PR0.107.5.567-57

Ministerio de Educación Nacional. (2011). Ambientes de Aprendizaje. Colombia

Aprende: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/productos/1685/w3-article-288989.html

Ministerio de Educación. (2015). Política Nacional de Convivencia Escolar 2015/2018. Unidad de

Transversalidad Educativa. Santiago, Chile:

http://www.mineduc.cl/wpcontent/uploads/sites/19/2015/12/politica-noviembre-definitiva.pdf

Moraima Campos, M., & Auxiliadora Mújica, L. (2008). El análisis de contenido: Una forma de

abordaje metodológico. Laurus, 14(27), 129-14. https://www.redalyc.org/articulo.oa? id=76111892008

Morales , M. ., Ortiz-Mallegas , S. ., & López , V. . (2022). Violencia escolar, infancia y pobreza:

perspectivas de estudiantes de educación primaria. Pensamiento Educativo, Revista De I Investigación Latinoamericana (PEL), 59(1). https://doi.org/10.7764/PEL.59.1.2022.2

ONU - Asamblea General, Convención sobre los Derechos del Niño, 20 noviembre 1989, United Nations,

Treaty Series, vol. 1577, p. 3, disponible en esta dirección: https://www.refworld.org.es/docid/50ac92492.html

Organisation for Economic Cooperation and Development OCDE, (2017). Learning Environments

Evaluation Programme (LEEP).

https://www.oecd.org/education/LEEP_Brochure_OECD.pdf

Organisation for Economic Co-operation and Development., & Teaching and Learning Interna

tional Survey. (2009). Creating effective teaching and learning environments: first results from TALIS. OECD, Teaching and Learning International Survey.

Organisation for Economic Co-operation and Development OCDE (2012) Ambientes Innovadores de

Aprendizaje The Nature of Learning: Using Research to Inspire Practice. https://www.oecd.org/education/ceri/The%20Nature%20of%20Learning.Practitioner%20Guide.ESP.pdf

Rubie-Davies, C., Asil, M., & Teo, T. (2016). Assessing measurement invariance of the student

personal perception of classroom climate across diferent ethnic groups. Journal of Psychoeducational Assessment, 34(5), 442–460. https://doi.org/10.1177/0734282915612689

Tijmes, Cecilia. (2012). Violencia y Clima Escolar en Establecimientos Educacionales en Contex

tos de Alta Vulnerabilidad Social de Santiago de Chile. Psykhe (Santiago), 21(2), 105-117 DOI: https://doi.org/10.7764/psykhe.21.2.548

UNICEF (2015). El aprendizaje bajo la lupa: nuevas perspectivas para América Latina

y el Caribe. Panamá: Aguerrondo, I. y Valliant, D https://learningportal.iiep.unesco.org/es/biblioteca/el-aprendizaje-bajo-la-lupa-nuevas-perspectivas-para-america-latina-y-el-caribe

UNICEF (2022 )Derecho a la educación de niños, niñas y adolescentes. Serie de formación sobre

el enfoque basado en los derechos de la niñez. https://www.unicef.org/chile/media/7026/file/mod%202%20derecho%20educacion.pdf

Vergara, A., Peña, M., Chávez, P. & Vergara, E. (2015). Los niños como sujetos sociales: El aporte

de los Nuevos Estudios Sociales de la infancia y el Análisis Crítico del Discurso. Psicoperspectivas, 14(1), 55-65. DOI: https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol14-Issue1-fulltext-544

Zandvliet D. & Broekhuizen A. (2017) Spaces for learning: development and validation of

the School Physical and Campus Environment Survey, Learning Environ Research, 20:175–187, DOI: 10.1007/s10984-017-9228-y

Downloads

Published

2025-04-23

Issue

Section

Investigación

How to Cite

¿HOW DO CHILDREN WANT TO LEARN?": DEMANDS OF 5TH GRADE STUDENTS REGARDING LEARNING ENVIRONMENTS IN CHILEAN PUBLIC SCHOOLS. (2025). Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 24(54), 88-105. https://doi.org/10.21703/rexe.v24i54.2776