What are the preferences of boys and girls regarding their learning environments in the Chilean public school system?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v24i54.2776

Keywords:

Learning environment, Learning conditions, Primary education, School climate, Classroom

Abstract

The study aims to analyze the demands made by fifth-grade students from Chilean public schools regarding their learning environments. A qualitative approach was used, employing content analysis techniques. The corpus of analysis is based on texts written by children in response to the question: Would you ask your principal or teacher for something at school?, within the framework of the School Coexistence Monitoring System of the Habilidades para la Vida (Skills for Life), JUNAEB Program. Out of a total of 870 responses, 30.2% contained demands and/or requests related to the physical and/or psychosocial learning environment. Regarding the psychosocial environment, students highlight the need to establish kind and close relationships with adults, receive fair and equal treatment, and have teachers who are attentive to their needs and concerns. They also express the desire to learn in a fun and engaging way and ask their teachers to believe them and remember that they, too, were once children. In terms of the physical environment, students demand adequate material conditions for learning, such as the maintenance and repair of school infrastructure and furniture, the management of environmental factors to improve learning conditions (temperature, lighting, ventilation), the incorporation of elements addressing safety concerns in classrooms (lockers and cameras), and the ability to personalize and make decisions about their environment, including classroom decoration and seating arrangements. Understanding children's perspectives enhances the comprehension of the role that school environments play in learning and daily interactions, providing valuable input for the development of improvement plans and the strengthening of school climate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Verónica Angulo De la fuente, Pontifical Catholic University of Valparaíso

    Doctora (c) en Psicología y Transformaciones Sociales, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (PUCV). Terapeuta Ocupacional, Universidad de Chile. Magister en Educación,, Universidad Central de Chile. Diplomado Actualizaciones en TDAH, Pontificia Universidad Católica de Chile. Certificación chilena de Especialista en Integración sensorial, IS-CHILE. Formación de postgrado en Diseño Universal de Aprendizaje (DUA) y Educación Inclusiva. Académica Escuela de Terapia Ocupacional Universidad Andrés Bello, Viña del Mar. Becaria Doctorado Nacional ANID Chile, 2022-2025 N° 21221242.

  • Verónica López Leiva, Pontifical Catholic University of Valparaíso

    Doctora en Psicología de la Universidad Autónoma de Madrid. Psicóloga de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Profesora Titular de la Escuela de Psicología de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, donde es Directora del Centro de Investigación para la Educación Inclusiva y del Programa de Apoyo a la Convivencia Escolar PACES-PUCV.

  • Carolina Urbina Hurtado , Pontifical Catholic University of Valparaíso

    Psicóloga Universidad de Santiago de Chile. Doctora en Psicología, Universidad Autónoma de Madrid. Académica Escuela de Psicología Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Actualmente directora de proyecto de investigación FONDECYT 1231674 sobre activismos e infancias y proyecto FONDEF relacionado con trayectorias educativas y género. Sus áreas de investigación se relacionan con temáticas de participación, protagonismo de niñeces, crisis medioambientales bajo diseño participativos y de acción investigativa con comunidades educativas desde una perspectiva intergeneracional y bajo lineamiento de la teoría crítica latinoamericana.

  • Katty Bustos Zuñiga, Programa Habilidades para la vida JUNAEB, Santiago, Chile

    Asistente Social Universidad del Bio Bio. Diploma en Convivencia escolar, Pontificia Universidad de Valparaíso; Diploma en Gestión estratégica Gubernamental local y de Presupuesto. Universidad de Chile; Diploma en Gobierno y gestión Pública. Universidad Alberto Hurtado; Postítulo en familia, Infancia y Adolescencia Universidad del Pacífico.Coordinadora Nacional del Programa Habilidades para la Vida de JUNAEB, Ministerio de Educación.

  • Ana María Squicciarini Navarro, Programa Habilidades para la vida JUNAEB, Santiago, Chile

    Psicóloga Universidad de Concepción de Chile. Magister en Intervención Social – Mención Territorio de la Universidad Alberto Hurtado de Chile. Diploma de post título en Desarrollo Organizacional,  U. de Chile, Gestión de Programas Orientados a la Superación de la Pobreza, U. de Chile y Gerencia Social y Políticas Públicas, FLACSO. Coordinadora Nacional del Programa Habilidades para la Vida de JUNAEB, Ministerio de Educación.

References

Adlerstein, C., González, A. & Manns, P. (2016). Pedagogías para habitar el jardín Construcciones desde el Modelamiento del Ambiente Físico de Aprendizaje. Santiago: Ediciones UC.

Agencia Calidad de la Educación (2014) Factores asociados a resultados simce e indicadores de desarrollo personal y social. https://archivos.agenciaeducacion.cl/Factores_asociados_Simce_e_Indicadores_desarrollo_personal_social_2014-.pdf

Araya-Crisóstomo, S., & Urrutia, M. (2022). Uso de metodologías participativas en prácticas pedagógicas del sistema escolar. Pensamiento Educativo, Revista De Investigación Latinoamericana (PEL), 59(2). https://doi.org/10.7764/PEL.59.2.2022.9

Ascorra, P., López, V., & Urbina, C. (2016). Participación estudiantil en escuelas chilenas con buena y mala convivencia escolar. Revista de Psicología, 25(2). https://doi.org/10.5354/0719-0581.2016.44686

Baars, S., Schellings, G. L. M., Krishnamurthy, S., Joore, J. P., den Brok, P. J., & van Wesemael, P. J. V. (2021). A framework for exploration of relationship between the psychosocial and physical learning environment. Learning Environments Research, 24(1), 43–69. https://doi.org/10.1007/s10984-020-09317-y

Barrett, P., Davies, F., Zhang, Y., & Barrett, L. (2015). The impact of classroom design on pupils’ learning: Results of a holistic, multi-level analysis. Building and Environment, 89, 118-133. https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2015.02.013

Cleveland, B., & Fisher, K. (2014). The evaluation of physical learning environments: A critical review of the literature. Learning Environments Research, 17(1), 1–28.https://doi.org/10.1007/s10984-013-9149-3

Chang V., Fisher D. (2003) The validation and application of a new learning environment instrument for online learning in higher education, Technology-Rich Learning Environments, pp. 1-20 https://doi.org/10.1142/9789812564412_0001

Che Ahmad, C. N., Osman, K., & Halim, L. (2013). Physical and psychosocial aspects of the learning environment in the science laboratory and their relationship to teacher satisfaction. Learning Environments Research, 16(3), 367–385. https://doi.org/10.1007/s10984-013-9136-8

Fisher, E. (2021). Review of Flexible Learning Spaces in Education. Research and Evaluation in Education, Technology, and Design. https://digitalco mons.unl.edu/cehsgpirw/42

Hart, R. A. (1993). La participación de los niños. De la participación simbólica a la participación auténtica. Serie Ensayos Innocenti, 4. https://www.unicef-irc.org/publications/538-la-participaci%C3%B3n-de-los-ni%C3%B1os-de-la-participaci%C3%B3n-simbolica-a-la-participaci%C3%B3n.html

Higgins, S., Hall, E., Wall, K., Woolner, P., & Mccaughey, C. (2005). The Impact of School Environments: A literature review. The Centre for Learning and Teaching School of Education, Communication and Language Science University of Newcastle. http://ruccs.rutgers.edu/images/personal-zenon pylyshyn/docs/ArchitecturalSpace/ImpactOfSchoolEnvironments_Higgens_2005.pdf

Hill, M. C. y Epps, K. K. (2010). The Impact of Physical Classroom Environment on Student Satisfaction and Student Evaluation of Teaching in the University Environment- Academy of Educational Leadership Journal (Vol. 14). http://digitalcommons.kennesaw.edu/facpubs

JUNAEB-Programa Habilidades Para La Vida. (2019) Informe Nacional Monitoreo de la Convivencia Escolar del año 2018. https://www.junaeb.cl/wp-content/uploads/2023/03/Monitoreo-de-la-Convivencia-Escolar-Programa-Habilidades-Para-la-Vida.pdf

López, V., Bilbao, M. A., Ascorra, P., Moya, I., & Morales, M. (2014). La Escala de Clima Escolar: Adaptación al español y Validación en Estudiantes Chilenos. Universitas Psychologica, 13(3). https://doi.org/10.11144/javeriana.upsy13-3.ecea

López, V., Torres-Vallejos, J., Ascorra, P., Villalobos-Parada, B., Bilbao, M., & Valdés, R. (2018). Construction and validation of a classroom climate scale: a mixed methods approach. Learning Environments Research, 21(3), 407–422. https://doi.org/10.1007/s10984-018-9258-0

Marshall PD, Losonczy-Marshall M. (2010) Classroom ecology: relations between seating location, performance, and attendance. Psychol Rep. 567-77 https://doi.org/10.2466/11.22.PR0.107.5.567-57

Ministerio de Educación Nacional. (2011). Ambientes de Aprendizaje. Colombia Aprende: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/productos/1685/w3-article-288989.html

Ministerio de Educación. (2015). Política Nacional de Convivencia Escolar 2015/2018. Unidad de Transversalidad Educativa. Santiago, Chile: http://www.mineduc.cl/wpcontent/uploads/sites/19/2015/12/politica-noviembre-definitiva.pdf

Moraima Campos, M., & Auxiliadora Mújica, L. (2008). El análisis de contenido: Una forma de abordaje metodológico. Laurus, 14(27), 129-14. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111892008

Morales , M. ., Ortiz-Mallegas , S. ., & López , V. . (2022). Violencia escolar, infancia y pobreza: perspectivas de estudiantes de educación primaria. Pensamiento Educativo, Revista De Investigación Latinoamericana (PEL), 59(1). https://doi.org/10.7764/PEL.59.1.2022.2

ONU - Asamblea General, Convención sobre los Derechos del Niño, 20 noviembre 1989, United Nations, Treaty Series, vol. 1577, p. 3, disponible en esta dirección: https://www.refworld.org.es/docid/50ac92492.html

Organisation for Economic Cooperation and Development OCDE, (2017). Learning Environments Evaluation Programme (LEEP). https://www.oecd.org/education/LEEP_Brochure_OECD.pdf

Organisation for Economic Co-operation and Development., & Teaching and Learning International Survey. (2009). Creating effective teaching and learning environments: first results from TALIS. OECD, Teaching and Learning International Survey.

Organisation for Economic Co-operation and Development OCDE (2012) Ambientes Innovadores de Aprendizaje The Nature of Learning: Using Research to Inspire Practice. https://www.oecd.org/education/ceri/The%20Nature%20of%20Learning.Practitioner%20Guide.ESP.pdf

Rubie-Davies, C., Asil, M., & Teo, T. (2016). Assessing measurement invariance of the student personal perception of classroom climate across diferent ethnic groups. Journal of Psychoeducational Assessment, 34(5), 442–460. https://doi.org/10.1177/0734282915612689

Tijmes, Cecilia. (2012). Violencia y Clima Escolar en Establecimientos Educacionales en Contextos de Alta Vulnerabilidad Social de Santiago de Chile. Psykhe (Santiago), 21(2), 105-117 DOI: https://doi.org/10.7764/psykhe.21.2.548

UNICEF (2015). El aprendizaje bajo la lupa: nuevas perspectivas para América Latina y el Caribe. Panamá: Aguerrondo, I. y Valliant, D. https://learningportal.iiep.unesco.org/es/biblioteca/el-aprendizaje-bajo-la-lupa-nuevas-perspectivas-para-america-latina-y-el-caribe

UNICEF (2022 )Derecho a la educación de niños, niñas y adolescentes. Serie de formación sobre el enfoque basado en los derechos de la niñez. https://www.unicef.org/chile/media/7026/file/mod%202%20derecho%20educacion.pdf

Vergara, A., Peña, M., Chávez, P. & Vergara, E. (2015). Los niños como sujetos sociales: El aporte de los Nuevos Estudios Sociales de la infancia y el Análisis Crítico del Discurso. Psicoperspectivas, 14(1), 55-65. DOI: https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol14-Issue1-fulltext-544

Zandvliet D. & Broekhuizen A. (2017) Spaces for learning: development and validation of the School Physical and Campus Environment Survey, Learning Environ Research, 20:175–187, DOI: 10.1007/s10984-017-9228-y

Downloads

Published

2025-04-23

Issue

Section

Investigación

How to Cite

Angulo De la fuente, V., López Leiva, V., Urbina Hurtado , C., Bustos Zuñiga, K., & Squicciarini Navarro, A. M. (2025). What are the preferences of boys and girls regarding their learning environments in the Chilean public school system?. Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 24(54), 88-105. https://doi.org/10.21703/rexe.v24i54.2776