Evaluative innovation in initial teacher education: Assessments of its effects, facilitators and barriers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v24i56.3140

Keywords:

Initial teacher education, Educational innovation, Assessment, Formative assessment , Higher education

Abstract

Initial teacher education requires strengthening future teachers’ knowledge and assessment practices through pedagogical innovations that incorporate university students’ participation in assessment training. This article seeks to analyze pre-service teachers’ evaluations of an assessment innovation, elucidating its effects on learning and the contextual factors that facilitate or hinder its implementation. The purpose of the assessment innovation was to enhance the participation of third-year students in General Basic Education in assessment processes through self-assessment, co-assessment, and peer-assessment activities. Responses from a focus group and three individual interviews were coded using qualitative content analysis. The results indicate a positive evaluation of the innovation due to its reflective-critical approach and the opportunities provided by self-assessment, coassessment, and peer-assessment spaces for collaborative learning and the re-signification of future assessment practices, given the presence of teacher guidance. However, academic demands, the impact on grades, and the need for socio-emotional support limit its effectiveness. The study concludes by highlighting the importance and challenges of consolidating assessment innovation processes in initial teacher education.

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Author Biographies

  • Daniel Ríos Muñoz, University of Santiago Chile

    Doctor en Ciencias de la Educación (PUC). Académico jornada completa del Departamento de Educación de la Universidad de Santiago de Chile. Imparte docencia en cursos de pregrado y postgrado en el área de evaluación, metodología de la investigación e innovación educativa. Además, ha dirigido proyectos de desarrollo que buscan fortalecer la gestión escolar en áreas de gestión directiva, curricular y pedagógica, así como proyectos vinculados con el desarrollo de innovaciones pedagógicas para el contexto escolar. Sus líneas de investigación son: evaluación educativa, evaluación de programas e innovación pedagógica.

  • David Herrera Araya, University of Santiago Chile

    Doctor en Educación (UAH/UDP). Académico jornada completa del Departamento de Educación de la Universidad de Santiago de Chile. Imparte docencia en cursos de pregrado y postgrado en el ámbito de la evaluación e innovación pedagógica. Ha participado en proyectos de investigación y vinculación con el medio en las áreas de evaluación, innovación pedagógica y retroalimentación. Sus líneas de investigación son: evaluación educativa, retroalimentación docente y formación evaluativa en futuros docentes.

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Published

2025-12-09

Issue

Section

Investigación

How to Cite

Ríos Muñoz, D., & Herrera Araya, D. (2025). Evaluative innovation in initial teacher education: Assessments of its effects, facilitators and barriers. Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 24(56), 109-123. https://doi.org/10.21703/rexe.v24i56.3140