Service-learning in higher education: a systematic review of its implementation and competence development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v24i56.3263

Keywords:

Service-learning, Competencies, Professional training, Higher education

Abstract

Service-learning is an emerging methodology that combines academic teaching with the implementation of community projects, fostering meaningful learning and competence development. To analyze the implementation of service-learning in higher education and its contribution to competence development through a scoping review approach according to the PRISMA model. A scoping review was conducted following the PRISMA guidelines in the Web of Science, Scopus and Scielo databases. Four key types of competencies were explored: personal, vocational and professional, citizenship and social transformation, and interpersonal—which are fundamental to the career success of university students. The research also highlighted the importance of methodologies such as case studies and integrative analysis to assess their impact. It concluded that it is essential to implement strategies that prepare students for today's complex and dynamic work environments, with the Service-Learning (ApS) methodology being a promising tool for enhancing soft skills and fostering resilience and inclusion. Ultimately, the identification of these skills will serve as a basis for designing more effective teaching methods and tools that strengthen the comprehensive training of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Verónica López-López, University of Concepción

    Doctora en Educación, Magíster en Educación con mención en Gestión Curricular, Universidad del Bío-Bío y Máster en Educación Emocional y Bienestar en la Universidad de Barcelona. Profesora de Educación Tecnológica y Licenciada en Educación por la Universidad de Concepción. Su línea de investigación se centra en educación superior, educación emocional, competencias emocionales, inteligencia emocional, bienestar y metodologías activas. Ha desarrollado proyectos interdisciplinarios y publicaciones indexadas en el ámbito de la innovación educativa y la formación integral en salud. Promueve una educación universitaria humanizadora, basada en evidencia y orientada al desarrollo emocional y profesional sostenible.

  • Agustín Ignacio Alarcón Quezada, University of Concepción

    Médico Veterinario titulado de la Universidad de Concepción (Campus Concepción, Chile). Cuenta con formación complementaria en revisión sistemática basada en la declaración PRISMA (2024), Oncología y Esquimiatría Avanzada (2021), Bases Biológicas de la Esquimiatría (2020) y Prevención de Contagios por Covid-19 en Estudiantes (2021). Sus áreas de interés se centran en la investigación aplicada a las ciencias veterinarias, con especial atención en la actualización científica y el desarrollo de competencias clínicas y de salud pública.

  • Igor Cigarroa , Universidad Católica Silva Henríquez
    Licenciado en Kinesiología de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (Chile), magister en neuro-rehabilitación de la Universidad Andrés Bello (Chile), máster y doctor en Neurociencias de la Universidad Autónoma de Barcelona (España). Actualmente, es director de la escuela de kinesiología de la Universidad Católica Silva Henríquez (UCSH). Tiene 20 años de experiencia en docente de pregrado y 15 años de experiencia en postgrado en diferentes universidades chilenas, ha dirigido más de 20 tesis de pregrado y 20 de magister y actualmente guía 5 tesis doctorales en Universidades extranjeras (España y Argentina). Director del Núcleo de Envejecimiento Activo y Saludable (EAS) de la UCSH, investigador asociado al centro de investigación en gerontología aplicada (CIGAP) e investigador asociado del consorcio ELHOC-Chile. Revisor de diversas revistas científicas y miembro del comité editorial de la revista Salud Uninorte (Scielo Colombia). Ha publicado más de 160 artículos científicos en revistas indexadas de corriente principal y sus estudios se centran en investigar los efectos de distintos programas de ejercicio físico en la salud física, salud mental y funciones cognitivas de poblaciones de distintas edades y condiciones de salud.
  • Rafael Zapata-Lamana, Universidad Santo Tomás

    Académico investigador de la carrera de Kinesiología en la Universidad Santo Tomás, sede Los Ángeles, Académico de claustro y del comité académico del Doctorado en Educación, Universidad de Concepción. Doctor en Actividad Física y Deporte por la Universidad Europea de Madrid y Doctor en Psicología de la Salud y Deporte por la Universidad Autónoma de Barcelona. Con amplia experiencia en investigación sobre los efectos de un estilo de vida saludable, ha publicado más de 100 artículos científicos y liderado importantes proyectos de investigación con desarrollo tecnológico. Ha formado estudiantes en diversas áreas del conocimiento y recibido premios por su innovación e investigación.

  • Sandra Valbuena Antolinez, Military University Nueva Granada

    Doctora en Administración de la Universidad de la Salle, docente de planta de la Universidad Militar Nueva Granada. Con formación como Maître en sciences de la gestion por la Université du Québec. Magíster en gestión de organizaciones por la Universidad EAN. Es Especialista en dirección de proyectos Starting business por el Ministerio de l’Education et d’Enseignement Supérieur du Québec. Ingeniero Comercial por la Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales UDCA. Investigadora y docente en temas de gestión del conocimiento, capital intelectual, internacionalización y procesos empresariales. Doctorado en Administración de la Universidad de la Salle, docente de planta de la Universidad Militar Nueva Granada. Con formación como Maître en sciences de la gestion por la Université du Québec. Magíster en gestión de organizaciones por la Universidad EAN.  Ingeniero Comercial por la Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales UDCA. Investigadora y docente en temas de gestión del conocimiento, capital intelectual, internacionalización y procesos empresariales.

References

Anguera, M. T. (2023). Revisitando las revisiones sistemáticas desde la perspectiva metodológica. RELIEVE – Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, n.29(v.1). https://doi.org/10.30827/relieve.v29i1.27758

Ato, M., López-García, J. J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3). https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511

Barrios, A. S., Rubio Acuña, M., Gutiérrez Núñez, M., & Sepúlveda Vería, C. (2012). Aprendizaje-servicio como metodología para el desarrollo del pensamiento crítico en educación superior. Educación Médica Superior, 26, 594–603. http://scielo.sld.cu594

Belando-Montoro, M. R., & Carrasco Temiño, M. A. (2018). ¿Movilización selectiva del conocimiento a través de los blogs? el caso de las experiencias de aprendizaje-servicio en las universidades españolas. Revista Lusófona de Educação, 39, 169–186. https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle39.12

Calzadilla Pérez, O. O., Briones Acuña, L. G., Bernales Navarrete, N., & Leal Burgos, D. E. (2022). Aprendizaje+servicio: sistematización de experiencias en la carrera Educación de Párvulos. Atenas revista científico Pedagógica, 3, 33–48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8562936

Cañadas, L., & Santos-Pastor, M. A. L. (2020). Academic performance of university students participating in a Service-Learning program. Publicaciones de la Facultad de Educacion y Humanidades del Campus de Melilla, 50(1), 229–243. https://doi.org/10.30827/PUBLICACIONES.V50I1.15976

Cuervo-Calvo, L., & Cabedo-Mas, A. (2024). Service-Learning and Project-Based Learning Methodologies in Higher Music Education: a review of the literature. Bordón. Revista de Pedagogía, 76(3), 35–60. https://doi.org/10.13042/Bordon.2024.99887

Culcasi, I., & Paz Fontana Venegas, R. (2023). Service-Learning and soft skills in higher education: a systematic literature review. Form@re - Open Journal per la formazione in rete, 23(2), 24–43. https://doi.org/10.36253/form14639

Dapena, A., Castro, P. M., & Ares-Pernas, A. (2022). Moving to e-Service Learning in Higher Education. Applied Sciences, 12(11), 5462. https://doi.org/10.3390/app12115462

David, S., Manea, L. D., Virlanuta, F. O., Bărbuță-Mișu, N., & Șorcaru, I. A. (2022). Higher Education Institution beyond the COVID-19 Pandemic—Evidence from Romania. Education Sciences, 12(10), 693. https://doi.org/10.3390/educsci12100693

Díaz-Iso, A., Gutiérrez-Fernández, N., & Barrenetxea-Mínguez, L. (2023). Conectando teoría y práctica: la metodología de Aprendizaje-Servicio en la didáctica de las lenguas en Educación Superior. Aula Abierta, 52(4), 343–350. https://doi.org/10.17811/rifie.52.4.2023.343-350

Emanuel, E. S., Sijbom, R. B. L., Koen, J., & Baas, M. (2022). Learning communities: A conceptualization and principles of learning and knowledge utilization. Gedrag en Organisatie, 35(3), 289–315. https://doi.org/10.5117/GO2022.3.003.EMAN

Giles, D. E., & Eyler, J. (1994). The Theoretical Roots of Service-Learning in John Dewey: Toward a Theory of Service-Learning. Service Learning, 1, 1–150. https://digitalcommons.unomaha.edu/slceslgen/150

Gruslyte, M. (2021). Service-learning in social work education to develop social work competencies in universities students. Education. Innovation. Diversity., 1(2), 41–47. https://doi.org/10.17770/eid2021.1.5427

Guerrero González, E. S., Macías Vera, T., Posso Pacheco, R. J., Saa Cedillo, M., & Játiva Burbano, R. P. (2021). Proyecto de actividades de entrenamiento y formación en Culturismo: una experiencia aprendizaje-servicio. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(2), 616–628. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522021000200616

Hooli, E.-M., Corral-Robles, S., Ortega-Martín, J. L., Baena-Extremera, A., & Ruiz-Montero, P. J. (2023). The Impact of Service Learning on Academic, Professional and Physical Wellbeing Competences of EFL Teacher Education Students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(6), 4852. https://doi.org/10.3390/ijerph20064852

Huepe, M. (2024). El desafío de la sostenibilidad financiera de la educación en América Latina y el Caribe. www.issuu.com/publicacionescepal/stacks

Issa, T. (2020). e-Assessments via Wiki and Blog Tools: Students’ Perspective (pp. 235–268). https://doi.org/10.1007/978-3-030-29973-6_7

Lin, T. H. (2021). Revelations of service-learning project: Multiple perspectives of college students’ reflection. PLoS ONE, 16(9 September). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0257754

López Vázquez, B., Vaquero-Diego, M., Currás-Móstoles, R., & Angé lica Milfont Shzu, M. (2024). Transforming people through service-learning. An experience in higher education. Journal of Infrastructure, Policy and Development, 2024(12), 6538. https://doi.org/10.24294/jipd.v8i12

Magni, D., Pezzi, A., & Vrontis, D. (2020). Towards a framework of students’ co-creation behaviour in higher education institutions. En Int. J. Managerial and Financial Accounting, Inderscience Enterprises Ltd (Vol. 12, Número 2).

Martínez-Usarralde, M.-J., Gil-Salom, D., & Macías-Mendoza, D. (2019). Revisión sistemática de Responsabilidad Social Universitaria y Aprendizaje Servicio. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24, 149–2.

Mata Lazo, C., & González Aldea, P. (2012). El aprendizaje-servicio, una herramienta para el desarrollo profesional de la responsabilidad social del periodista. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18, 577–588. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.40937

Mayor Paredes, D. (2019). El aprendizaje-servicio como eje articulador de procesos de desarrollo personal-estudiantil y social en el estudiantado universitario. Perfiles educativos, 41(166), 124–140. https://doi.org/https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.166.58835

Mayor Paredes, D., & Rodríguez Martínez, D. (2017). Aprendizaje-Servicio: Una práctica pedagógica que promueve la participación del estudiantado para la mejora escolar y social. Revista Complutense de Educacion, 28(2), 555–571. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n2.49623

McEwen, L., Roberts, L., Holmes, A., Blake, J., Liguori, A., & Taylor, T. (2022). Building local capacity for managing environmental risk: a transferable framework for participatory, place-based, narrative-science knowledge exchange. Sustainability Science, 17(6), 2489–2511. https://doi.org/10.1007/s11625-022-01169-0

McGowan, J., Sampson, M., Salzwedel, D. M., Cogo, E., Foerster, V., & Lefebvre, C. (2016). PRESS Peer Review of Electronic Search Strategies: 2015 Guideline Statement. Journal of Clinical Epidemiology, 75, 40–46. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2016.01.021

McNatt, D. B. (2019). Enhancing public speaking confidence, skills, and performance: An experiment of service-learning. The International Journal of Management Education, 17(2), 276–285. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2019.04.002

Miller, H., Miller Jr, B. R., & Spoelstra, J. (2021). A sustainability internship program: strategies for creating student stewards for sustainability. International Journal of Sustainability in Higher Education, 22(5), 1022–1037. https://doi.org/10.1108/IJSHE-08-2020-0314

Mishra, P., Oster, N., & Wagner, P. (2024). Who speaks for the university? Social fiction as a lens for reimagining higher education futures. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 21(1), 24. https://doi.org/10.1186/s41239-024-00460-7

Morillo, J., Fuster-Guillen, D., Menacho, I., & Tamashiro, J. (2023). Impact of Service-Learning in the training of university students. Encuentros (Maracaibo), 17, 238–249. https://doi.org/10.5281/zenodo.7527664

Mortari, L., & Ubbiali, M. (2021). Service Learning: A Philosophy and Practice to Reframe Higher Education. Athens Journal of Education, 8(2), 115–138. https://doi.org/10.30958/aje.8-2-1

Núñez Rojas, N., Llatas Altamirano, L. J., & Loaiza Chumacero, S. C. (2022). Teacher Training and Curriculum Management by Competencies: perspectives and challenges in face-to-face teaching and remote education. Estudios Pedagogicos, 48(2), 237–256. https://doi.org/10.4067/S0718-07052022000200237

Ochoa Cervantes, A., & Pérez Galván, L. (2019). Service learning, a strategy to promote participation and improve school coexistence. Psicoperspectivas, 18(1), 1–13. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue1-fulltext-1478

O’Leary, K., Gleasure, R., O’Reilly, P., & Feller, J. (2022). Introducing the concept of creative ancestry as a means of increasing perceived fairness and satisfaction in online collaboration: An experimental study. Technovation, 110. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2021.102369

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos, O. (2021). Building the future of education. https://www.oecd.org/education/future-of-education-brochure.pdf

Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., … Moher, D. (2021a). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ, 71–71. https://doi.org/10.1136/bmj.n71

Pérez Galván, L. M., & Ochoa Cervantes, A. D. la C. (2017). El aprendizaje-servicio (APS) como estrategia para educar en ciudadanía. Alteridad, 12(2), 175. https://doi.org/10.17163/alt.v12n2.2017.04

Pormon, M. M. M., & Lejano, R. P. (2023). Relational epistemologies for sustainability and resilience towards disasters. Progress in Disaster Science, 17. https://doi.org/10.1016/j.pdisas.2022.100272

Qin, M., Zhu, W., Pan, J., Li, S., & Qiu, S. (2023). Research on the formation mechanism of product contribution in online product communities: content contribution as a mediating variable. Aslib Journal of Information Management. https://doi.org/10.1108/AJIM-04-2022-0217

Rodríguez Gallego, M. R. (2014). El Aprendizaje-Servicio como estrategia metodológica en la Universidad. Revista Complutense de Educacion, 25(1), 95–113. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41157

Rodríguez Martín, B., & Castillo Sarmiento, C. A. (2019a). Entornos virtuales de aprendizaje: posibilidades y retos en el ámbito universitario (Ediciones de la Universidad de Castilla La Mancha, Ed.).

Rodríguez Martín, B., & Castillo Sarmiento, C. A. (2019b). Entornos virtuales de aprendizaje: posibilidades y retos en el ámbito universitario (Vol. 14). https://doi.org/http://doi.org/10.18239/atena.14.2019

Román López, E., & Córdoba Hernández, R. (2018). La experiencia del Aprendizaje-Servicio en el diseño de espacios públicos bioclimáticos. VI Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA’18), Escuela de Ingeniería y Arquitectura de Zaragoza, 22 y 23 de Noviembre de 2018, 448–460. https://doi.org/10.5821/jida.2018.5504

Sahi, G. K., Devi, R., & Dash, S. B. (2019). Examining the role of customer engagement in augmenting referral value: The moderated-mediation of relational and expertise value. Journal of Service Theory and Practice, 29(5–6), 539–564. https://doi.org/10.1108/JSTP-12-2018-0268

Salam, M., Awang Iskandar, D. N., Ibrahim, D. H. A., & Farooq, M. S. (2019). Service learning in higher education: a systematic literature review. Asia Pacific Education Review, 20(4), 573–593. https://doi.org/10.1007/s12564-019-09580-6

Santos Rego, M. A., Mella Núñez, Í., Naval, C., & Vázquez Verdera, V. (2021). The Evaluation of Social and Professional Life Competences of University Students Through Service-Learning. Frontiers in Education, 6. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.606304

Somerville, M. M., Mirijamdotter, A., & Collins, L. (2006). Systems Thinking and Information Literacy: Elements of a Knowledge Enabling Workplace. Proceedings of the Annual Hawaii International Conference on System Sciences, 1–8.

Suárez-Lantarón, B. (2023). Uso de metodologías activas en las aulas: experiencia educativa de aprendizaje-servicio y fotovoz. Revista de Docencia Universitaria, 21(1), 53–69. https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/19310

Tanaka, K., Dam, H. C., Kobayashi, S., Hashimoto, T., & Ikeda, M. (2016). Learning how to learn through experiential learning promoting metacognitive skills to improve knowledge co-creation ability. Procedia Computer Science, 99, 146–156. https://doi.org/10.1016/j.procs.2016.09.107

Tricco, A. C., Lillie, E., Zarin, W., O’Brien, K. K., Colquhoun, H., Levac, D., Moher, D., Peters, M. D. J., Horsley, T., Weeks, L., Hempel, S., Akl, E. A., Chang, C., McGowan, J., Stewart, L., Hartling, L., Aldcroft, A., Wilson, M. G., Garritty, C., … Straus, S. E. (2018). PRISMA Extension for Scoping Reviews (PRISMA-ScR): Checklist and Explanation. Annals of Internal Medicine, 169(7), 467–473. https://doi.org/10.7326/M18-0850

Valbuena Antolínez, S., & Rodríguez-Pedraza, A. (2025). La co-creación y las comunidades virtuales de aprendizaje: ÁNFORA, 32(58), 200–229. https://doi.org/10.30854/anf.v32.n58.2025.1122

Warner, L. H. (2020). Developing Interpersonal Skills of Evaluators: A Service-Learning Approach. American Journal of Evaluation, 41(3), 432–451. https://doi.org/10.1177/1098214019886064

Yin, R. K. (1994). Investigación sobre estudios de casos (Vol. 1). www.pdffactory.com

Zarandi, N., Soares, A. M., & Alves, H. (2022). Student roles and behaviors in higher education co-creation – a systematic literature review. International Journal of Educational Management, 36(7), 1297–1320. https://doi.org/10.1108/IJEM-08-2021-0317

Downloads

Published

2025-12-09

Issue

Section

Investigación

How to Cite

López-López, V. ., Alarcón Quezada, A. I. ., Cigarroa , I. ., Zapata-Lamana, R., & Valbuena Antolinez, S. (2025). Service-learning in higher education: a systematic review of its implementation and competence development. Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 24(56), 139-155. https://doi.org/10.21703/rexe.v24i56.3263