High school students’ perception of the use of virtual simulators and the Moodle platform in a context of social adversity in Sinaloa, México.
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v24i56.3385Keywords:
Student perception, Virtual simulators, Physics learning, Violence and social adversity, Technology-mediated educationAbstract
This research analyzes the perception of high school students regarding the use of virtual simulators and the Moodle platform in cognitive processes for understanding physics content, in a context where face-to-face communication is limited by insecurity in Culiacán and by the specific conditions of evening students. Through a descriptive study, students’ perceptions of these tools were examined using participant observation, semi-structured interviews, and Likert-scale questionnaires. The results led to the identification of five categories that reveal trends and levels of acceptance among students. These categories make it possible to explore various factors that influence the effectiveness of simulators as teaching tools for facilitating the understanding of scientific and mathematical concepts. They encompass aspects ranging from technical experience to personal reflection, with the aim of achieving a comprehensive view of the impact of simulators on teaching, particularly in a context marked by social adversity resulting from unusual violence in the state of Sinaloa in México.
Downloads
References
Alvarado García, MA (2014). “Retroalimentación en educación en línea: una estrategia para la construcción del conocimiento”. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17(2), 59-73. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331431248004
Boma, M., Kuswanto, H., Nurâ, R. S., Chen, D., Putri, N. E., & Putri, S. A. (2023). Implementation of Moodle in physics learning: Systematic literature review. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(12), 1254-1261.DOI: 10.29303/jppipa.v9i12.5596
Boud, David., y Molloy, Elizabeth. (Coords.) (2015). El feedback en educación superior y profesional: Comprenderlo y hacerlo bien. Editorial Narcea.
Burgos Dávila, César Jesús., Moreno Candil, David., y Almonacid Buitrago, Julián (2023). “Sentidos y experiencias juveniles sobre violencia y narcotráfico en Sinaloa: Estudio de caso del Culiacanazo”. Athenea Digital, 23(1), e3233. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.3233
Cabanillas García, Pedro Oliver y Alvarado Lemus, José Alberto (2024). “Innovación de las prácticas de laboratorio en Mecánica II mediante la integración de simuladores virtuales y la plataforma Moodle en el nivel medio superior”. Revista Iberoamericana de Tecnologías y Educación (RITE), 2(1).
Cabanillas García, Pedro Oliver., Alvarado-Lemus, José Alberto., e Inzunza Camacho, Levy Noé (2024). “Implementación de indagación guiada con simulaciones PhET sobre flotación en el nivel medio superior”. Cultura Científica Y Tecnológica, 21(3), E49-E61. https://doi.org/10.20983/culcyt.2024.3.2e.5
Campaña Latinoamericana por el Derecho a la Educación (CLADE). (2020). “Educación y desigualdad en América Latina: Un análisis desde el derecho humano a la educación”. https://redclade.org/wp-content/uploads/2021/02/CLADE_AmerLatina_Educ-y-Desiguald_v4.pdf
Cárdenas Zea, Miriam Patricia., Morales Torres, Marioxy., Aguirre Pérez, Ricardo., Carranza Quimi, Wendy Diana., Reyes Pérez, Juan José., y Méndez Martínez, Yuniel (2022). “Metodologías activas en la educación en línea en época de pandemia”. Universidad Y Sociedad, 14(2), 344–350.https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2713
Colcha, Johanna (2017). Los simuladores virtuales como recursos didácticos para el aprendizaje de Ciencias Naturales, en los estudiantes de Octavo Año Paralelo "A" de Educación General Básica de la Unidad Educativa Víctor Proaño Carrión, periodo Septiembre 2016-Marzo 2017 [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Chimborazo]. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/3711
Cruz Barrionuevo, Byron Vladimir (2020). “Desafíos y oportunidades de la educación en línea en el contexto de la pandemia de COVID-19”. Polo del Conocimiento: Revista Científico-Profesional, 5(1), 394-404. https://doi.org/10.23857/pc.v5i1.1946
Freudenthal, H. (1983). Didactical phenomenology of mathematical structures/D.https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/353174?journalCode=isis
Galván-Cardoso, Ana Patricia y Siado-Ramos, Elizabeth (2021). “Educación Tradicional: Un modelo de enseñanza centrado en el estudiante”. Cienciamatria, 7(12), 962-975. https://doi.org/10.35381/cm.v7i12.457
García, Andrés (2021). Neuroeducación: vínculo emocional profesor-alumno y su relación con la motivación y el aprendizaje a nivel cerebral.
Garay, Rafael., Hernández Ronald. M., & Bertolotti Zuñiga, C. R. (2024). Tecnologías de la Información y Comunicación en la Educación Superior: Avances y Perspectivas. Sello Editorial CITSA. https://doi.org/10.61286/edcitsa.vi.46
Henri, France (1992). “Computer Conferencing and Content Analysis”. En A. R. Kaye (Ed.), Collaborative Learning Through Computer Conferencing (pp. 8-36). Springer-Verlag.
Hernández Zavala, Luis Enrique., Acuña-Soto, Claudia., y Liern, Vicente (2023). “Los parámetros y las infinitas soluciones en sistemas de ecuaciones lineales”. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 37(76), 872-899. https://doi.org/10.1590/1980-4415v37n76a23
Hodges, Charles., Moore, Stephanie., Lockee, Barbara., Trust, Torrey., & Bond, Aaron (2020). “The difference between emergency remote teaching and online learning”. Educause Review, 27, 1-12.
Jaramillo Naranjo, Lilián Mercedes, y Simbaña Gallardo, Verónica Patricia (2014). “La metacognición y su aplicación en herramientas virtuales desde la práctica docente”. Sophia: colección de filosofía de la educación, 16(1), 299–313. Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador.
Lino Calle, Víctor Alejandro., Barberán Delgado, José Antonio., López Fernández, Raúl., Gómez Rodríguez, Víctor Gustavo (2023). “Analítica del aprendizaje sustentada en el PhET Simulations como medio de enseñanza en la asignatura de Física”. Journal Scientific MQRInvestigar, 7(3), 2297-2322. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.3.2023.2297-2322
Malnati, Giovanni., Viola, Erica, Trizio, Marco., y Onesta Mosso, Cristina (2022). “Chat for Teamwork Discussion: An Exploratory Study in a Training Course”. International Journal of e-Collaboration, 18(1), 1-19. https://doi.org/10.4018/IJeC.299006
Martínez, Héctor. (2018). Metodología de la investigación. Cengage Learning.
Muñoz Lira, Marcela (2020). “Análisis de las prácticas declaradas de retroalimentación en matemáticas, en el contexto de la evaluación, por docentes chilenos”. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 59(2), 111-135. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.59-Iss.2-Art.1062
Boma M , Heru Kuswanto., Rida Siti, Mahmudah., Diki, Chen., Novita Eka, Putri., Santri Adi, Putri (2023). “Implementation of Moodle in Physics Learning: Systematic Literature Review”. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(12), 1254-1261. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i12.5596
Pacheco, A. R., Lorduy, D. J., Flórez, E. P., & Páez, J. C. (2021). Uso de simuladores phet para el aprendizaje del concepto de soluciones desde las representaciones en química. Revista Boletín Redipe, 10(7), 201-213.DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i7.1358
Papadouris, Nicos, y Constantinou, Constantinos (2009). “A methodology for integrating computer‐based learning tools in science curricula”. Journal of Curriculum Studies, 41(4), 521–538. https://doi.org/10.1080/00220270802123946
Perkins, Katherine., Adams, Wendy., Dubson, Michael., Finkelstein, Noah., Reid, Sam., Wieman, Carl., & LeMaster, Ron (2006). “PhET: Interactive Simulations for Teaching and Learning Physics”. The Physics Teacher, 44(1), 18-23.
Pérez Chaverri, Julia y Salas Soto, Marianela (2016). “Características de la retroalimentación como parte de la estrategia evaluativa durante el proceso de enseñanza-aprendizaje en entornos virtuales: una perspectiva teórica”. Revista Calidad en la Educación Superior, 7(1), 175-204.
Pozuelo Muñoz, Jorge., Martín García, Jorge., Carrasquer Álvarez, Beatriz., y Cascarosa Salillas, Esther (2023). “Percepciones del profesorado ante el uso de simuladores virtuales en el aula de ciencias”. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 98(37.2), 291-312. https://doi.org/10.47553/rifop.v98i37.2.95842
Ramírez Díaz, Mario Humberto (2020). “Entornos virtuales en la enseñanza de la física: alternativas efectivas ante restricciones presupuestarias”. Revista Mexicana de Física E, 17(2), 231-242.
Riveros, Héctor (1995). “El papel del laboratorio en la enseñanza de la física en el nivel medio superior”. Perfiles Educativos, 68, 32-45. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13206806
Ruffinelli, Andrea. (2017). “Formación de docentes reflexivos: un enfoque en construcción y disputa”. Educação e Pesquisa, 43(1), 97-111. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201701158626
Salinas Ibáñez, Jesús María., y Ayala Moreno, Johanna Beatriz (2017). “Uso de simuladores en el aula para favorecer la construcción de modelos mentales”. En J. Silva (Ed.), Educación y tecnología: Una mirada desde la investigación e innovación (pp. 309–312). Publicación presentada en el Congreso Internacional de Educación y Tecnología. https://www.researchgate.net/publication/322643658
Tavares, D. B. L. (2020). Estrategias didácticas para el uso eficaz de simulaciones interactivas en el aula. Lat. Am. J. Sci. Educ, 7, 12019.
UNESCO. (2020). Education in a post-COVID world: Nine ideas for public action. International Commission on the Futures of Education.
Weiman, Carl., Perkins, Katherine., & Adams, Wendy (2008). “PhET: Simulations that enhance learning”. Science, 322(5902), 682-683.
Wieman, Carl., Adams, Wendy., & Perkins, Katherine (2010). “Teaching Physics using PhET Simulations”. The Physics Teacher, 48(4), 225-227.
Weisz Argomedo, Daniel., Jones, Nathan., & Sullivan, Jhon(2023). “Virtual Urban Siege: Modern Urban Siege and Swarming in Culiacán 2019 & 2023”. Journal of Strategic Security, 16(3), 30-52. https://doi.org/10.5038/1944-0472.16.3.2172
Yunzal Ananias., & Casinillo, Leomarich (2020). “Effect of Physics Education Technology (PhET) Simulations: Evidence from STEM Students' Performance”. Journal of Education Research and Evaluation, 4(3), 221-226. https://doi.org/10.23887/jere.v4i3.27450
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cruz Evelia Sosa Carrillo, Pedro Oliver Cabanillas García, José Alberto Gregorio Alvarado Lemus

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research fosters greater global knowledge exchange.
License
The REXE Journal, “Journal of Studies and Experiences in Education,” published by the Faculty of Education at the Universidad Católica de la Santísima Concepción, is distributed under a License. Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.




