The hidden curriculum: the non-visible messages of educational knowledge
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v1i1.281Keywords:
Curricular approaches, Hidden curriculum, Educational system, Ideology, Culture selection, Educational socializingAbstract
This article examines the different connotations received by the concept of “hidden curriculum” according to the diverse curriculum and educational approaches. It reviews both the definition and functions of the hidden curriculum in the educational system. These connotations are examined according to a macro categorization: classic theories and critical theory of education. This work also establishes the fundamental differences according to each line of thought and presents the ways of expression of this hidden curriculum in the educational reality.
Downloads
References
APPLE, M. (1986), "Ideología y Currículo», Akal, Madrid.
APPLE, M. (1987), «Educación y Poder". Paidós, Barcelona.
APPLE, M. (1996). "El conocimiento oficial”. Paidós, Barcelona.
BOURDIEU, P. y PASSERON, J. C. (1977). “La reproducción. Elementos para una teoría de la enseñanza”. LAIA, Barcelona.
BOURDIEU, P. y PASSERON, J. C. (1973). "Los estudiantes y la cultura " Labor, Buenos Aires.
CARR, W. y KEMMIS, S. (1988). "Teoría crítica de la enseñanza. La investigación acción en la formación del profesorado”. Martínez Roca, Barcelona.
CISTERNA C., F. (1999) “Curriculum oculto e Ideología en la enseñanza de la Historia. La visión de la conquista y la formación nacional en Chile”. Tesis Doctoral. Universidad de Valla-dolid, España.
CORNBLETH, C. (1998). "¿Más allá del currículum oculto?" en Revista de Estudios del Currículum. Vol.1, N° 1. Pomares, Barcelona, pp.122-123.
DA SILVA, T. T. (1995) "Escuela, conocimiento y curriculum. Ensayos críticos”, Miñoy Dávila Editores, Buenos Aires.
EISNER, E. y VALLANCE, E. (1974). “Five conceptions of curriculum: Their roots and implications for curriculum planning” en Eisner, E. y Vallance, E. Conflicting conceptions of curriculum, McCutchan Publishing Company, Berkeley.
FREIRE, P. (1988). “Pedagogía del oprimido", Siglo XXI, Madrid.
FREIRE, P. (1990), “La naturaleza política de la educación". Paidos, Barcelona.
GIMENO L., P. (1995). “Teoría crítica de la educación”. UNED, Madrid.
GIMENO SACRISTÁN, J. (1986). "La pedagogía por objetivos. Obsesión por la eficiencia”. Morata, Madrid.
GIROUX, H. (1985). “Teorías de la reproducción y la resistencia en la nueva sociología de la educación: un análisis crítico» en Revista de Cuadernos Políticos N° 44. México., pp. 36-65.
GIROUX, H. (1993). “La escuela y la lucha por la ciudadanía. Pedagogía crítica de la época moderna”. Siglo XXI, México.
HERBART, J.F. (1946). "Textos Pedagógicos. Antología". Losada, Buenos Aires.
JACKSON, P. W. (1994), «La vida en las aulas», Morata, Madrid.
LEYTON, M. (1984)."P!aneamiento Educacional". Editorial Universitaria,Santiago de Chile.
MAGENDZO, A, (1986). "Curriculum y Cultura en América Latina". Publicaciones del Progra¬ma Interdisciplinario de Investigaciones en Educación (PIIE) y la Academia de Humanismo Cristiano, Santiago de Chile.
PIAGET, J, (1971). “Psicología y pedagogía”. Ariel, Barcelona.
PORTELLI, J. P. (1998). "Desenmascarar el curriculum oculto” en Revista de Estudios del Currículum. Vol 1, N° 1. Pomares, Barcelona, pp.124-145.
ROGERS, C. (1986). “El camino del ser”. Kairós, Barcelona.
STENHOUSE, L. (1984), “Investigación y desarrollo del Curriculum". Morata, Madrid.
TABA, H. (1980). "Elaboración del currículo”. Troquel, Buenos Aires.
TORRES, J.' (1994). “Globalización e interdisciplinariedad: el curriculum integrado”. Morata, Madrid.
TORRES, J. (1991). "El Curriculum Oculto”. Morata, Madrid.
TYLER, R. W. (1984) "Principios básicos del curriculum y del aprendizaje" en Leyton, M. Planeamiento Educacional, Editorial Universitaria, Santiago de Chile.

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2002 REXE- Revista de Estudios y Experiencias en Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research fosters greater global knowledge exchange.
License
The REXE Journal, “Journal of Studies and Experiences in Education,” published by the Faculty of Education at the Universidad Católica de la Santísima Concepción, is distributed under a License. Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.