Reflections about the quality of education in Spain from 1970
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v1i1.283Keywords:
Educational quality, Spain, Educational policy, The end of the 20th centuryAbstract
Talking about educational quality, complex and elusive concept, implies a context and a frame referent in both space, in this case Spain, and time. The present work roughs out, from a historical point of view which is important to consider, the concept of quality which we have used, as well as the different indicators that have worked as guidance or orientations to the realization of the educational policies in the last thirty years.
Downloads
References
Bas Adam, J. Ma. (1997). “Presupuesto de 1997. El gasto educativo bajo mínimos” en Cuadernos de Pedagogía. 254, enero.
Baudelot, CH. y Establet, R. (1989). « Le Niveau Monte», Ed. Du Seuil, París. (Edición en Castellano: “El nivel educativo sube”. (1990). Morata, Madrid).
Carr, E. H. (1991). “¿Qué es la historia?”. Ariel, Barcelona.
CIDE. (1992). “Las desigualdades de educación en España”, Madrid.
FOESSA. (1970) “Informe sociológico sobre la situación social de España”, p. 849.
Marchesi, A. y Martín, E. (1998). “Calidad de la enseñanza en tiempos de cambio”, Alianza Editorial, Madrid.
M.E.C. (1982). “Las pérdidas en el sector educativo", Gabinete de Estadística, Madrid, p. 4.
Nuttall, D.L. (1994). “Les choix des indicateurs”, en OCDE: Évaluer l’enseignement. De l’utilité des Indicateurs Internationaux. OCDE, París.
OCDE. (1989). “Schools and Quality. An International Report”. OCDE, París, (Ed. Castellano: “Escuelas y Calidad de la Enseñanza”. Informe Internacional. (1991) Paidós-MEC, Barcelona).
Puelles Benítez, M. De., El Colegio de Doctores y Licenciados de Madrid (1899-1999) Una historia Pública, Espasa Calpe, Madrid, 2000.
Tiana, A., (1997). “Indicadores educativos. Qué son y qué pretenden” en Cuadernos de Pedagogía, N° 256, pp. 50-53. Los indicadores también nos facilitan las estrategias de cambio y los programas de intervención.
Viñao, A. (1996) “La Ley Pertierra, ¿continuidad, cambio o rectificación?: de la cultura de la participación a la de la evaluación” en Sevilla, D.; Beas M. y otros: “Construir otra escuela: reflexión sobre la práctica de los centros educativos”, Ediciones Osuna, Granada. pp. 11-33.
Viñao Frago, A. (1998). “Neoliberalismo a la española. Límites, contradicciones y realidades” en Cuadernos de Pedagogía, 270.
Mayordomo, A. (1996) Reforma educativa, prácticas escolares y proyecto participativo, Sevilla, D.; Beas, M. y otros en Construir otra escuela.

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2002 REXE- Revista de Estudios y Experiencias en Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research fosters greater global knowledge exchange.
License
The REXE Journal, “Journal of Studies and Experiences in Education,” published by the Faculty of Education at the Universidad Católica de la Santísima Concepción, is distributed under a License. Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.