Teachers digital competences: Contributions from a study in elementary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v24i56.2872

Keywords:

Teachers’ digital competences, Elementary education, Multiple correspondence analysis, Teacher training, Digital tools

Abstract

The incorporation of digital technologies in schools depends on a multiplicity of factors, among which teachers’ digital competences (TDC) become relevant, as a key aspect to develop technologically mediated practices in educational contexts. However, little is known about TDC in the Argentine context, and even less in primary school. Based on a descriptive and multivariate analysis of multiple correspondences and clusters, in the present study the development of the TDC and its relationship with variables such as age, the teaching cycle, teaching experience and the employment status were evaluated, in a sample of 105 teachers from primary schools in southern Santa Fe. Based on the DigCompEdu framework, strengths were identified in different competencies, such as digital resource management and professional commitment. Likewise, younger teachers and those in the second cycle showed higher levels of competence. The cluster analyzes identified a large group of novices in most skills, a group with intermediate development and institutional support and a small group with high development in skills linked to the management of digital resources, teaching and learning with technologies and evaluation. The results coincide with previous studies in Argentina and other Ibero-American contexts that highlight the need to design training paths that respond to the real needs of teachers, considering contextual variables that allow obtaining a comprehensive vision of TDC.

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Author Biography

  • Natalia Monjelat, Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación, Argentina

    Doctora en Educación y Comunicación y Máster en Comunicación y Aprendizaje en la Sociedad Digital (Universidad de Alcalá-UAH, Madrid, España). Asimismo es Licenciada en Psicopedagogía (Universidad Nacional de San Martín-UNSAM, Argentina) y Diplomada en Constructivismo y Educación (FLACSO Argentina). Actualmente es investigadora del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) de Argentina, en el Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IRICE: CONICET-UNR). Su línea de investigación se centra en el estudio situado de los procesos de enseñanza y aprendizaje que se ponen en juego al utilizar tecnologías digitales en contextos educativos, proponiendo estrategias didácticas que promuevan una reflexión constante sobre el rol de estas herramientas en la educación y la sociedad.

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Published

2025-12-09

Issue

Section

Investigación

How to Cite

Monjelat, N. (2025). Teachers digital competences: Contributions from a study in elementary education. Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 24(56), 1-19. https://doi.org/10.21703/rexe.v24i56.2872