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Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v24i55.2931

Keywords:

Mathematical understanding, Problem solving, Mathematical problems, competence.

Abstract

This research study had the purpose of evaluating the mathematics problem-solving process developed by secondary education students. After students create and pose their own problems related to a mathematical competence, they are guided to understand the problematic situation, design a plan, execute and verify the solution through which each moment is evaluated using a written exam on mathematics problems.  It is mixed research with a descriptive quantitative design of evolutionary group analysis and the qualitative methodology uses the problem-solving analysis of a mathematical competence. The research was carried out with students in the 1st or 2nd grade of secondary education from public educational institutions in Trujillo, Peru. Concluding that the students are located at the regular level of solving mathematical problems in its three dimensions: design, plan and execution; In the reflection dimension that includes review and validation of the procedures used, they are located at an initial level; evidencing the lack of prior knowledge and the use of mathematical concepts in an intuitive way.

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Author Biographies

  • Teresa Ortiz-Távara, Universidad Nacional de Trujillo, Perú

    Doctora en Ciencias de la Educación, Magíster en Psicología educativa y Licenciada en educación matemática por la Universidad Nacional de Trujillo (UNT), 2da especialidad en atención integral al niño menor de tres años por la Pontificia Universidad Católica del Perú. Docente principal de la UNT. Investiga en el área de didáctica de la matemática, estadística e inteligencia emocional. Ha participado con ponencias en eventos nacionales e internacionales y es autora de publicaciones

  • Amadeo Amaya-Sauceda, Universidad Nacional de Trujillo, Perú

    Doctor en Ciencias de la Educación, Maestro en Ciencias de la Educación con mención en investigación y Docencia, Licenciado en Matemáticas, Licenciado en Educación Secundaria en la Especialidad de Matemática, Física y Computación, Licenciado en Psicología. Línea de investigación: Estrategias del aprendizaje y necesidades educativas. Ponencia en eventos nacionales e internacionales y es autor de varias publicaciones. Docente de la UNT.

  • José Diaz-Leiva, Universidad Nacional de Trujillo, Perú

    Doctor en Ciencias de la Educación en la UNT, magister en Matemática Numérica y Optimización y Licenciado en Matemáticas. Línea de Investigación:  Didáctica de la Matemática, Ecuaciones Diferenciales, Geometría, Talento Matemático; docente principal del Departamento de Matemáticas. Participa en la creación de revista de investigación de Historia y Filosofía de la Matemática.

  • Rosa Moreno-Pachamango, Universidad Nacional de Trujillo, Perú

    Licenciada en Matemáticas, Maestro en Ciencias Mención Matemáticas, Doctora en Didáctica de las Ciencias. Línea de Investigación: Didáctica de la Matemática. Grupo de investigación de Historia y Filosofía de la Matemática. Tiene estudios de especialización y es autora de publicaciones en Gestión Curricular.

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Published

2025-07-30

Issue

Section

Investigación

How to Cite

Ortiz-Távara, T. ., Amaya-Sauceda, A., Diaz-Leiva, J., & Moreno-Pachamango, R. (2025). Español. Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 24(55), 161-178. https://doi.org/10.21703/rexe.v24i55.2931