Español
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v24i55.2931Keywords:
Mathematical understanding, Problem solving, Mathematical problems, competence.Abstract
This research study had the purpose of evaluating the mathematics problem-solving process developed by secondary education students. After students create and pose their own problems related to a mathematical competence, they are guided to understand the problematic situation, design a plan, execute and verify the solution through which each moment is evaluated using a written exam on mathematics problems. It is mixed research with a descriptive quantitative design of evolutionary group analysis and the qualitative methodology uses the problem-solving analysis of a mathematical competence. The research was carried out with students in the 1st or 2nd grade of secondary education from public educational institutions in Trujillo, Peru. Concluding that the students are located at the regular level of solving mathematical problems in its three dimensions: design, plan and execution; In the reflection dimension that includes review and validation of the procedures used, they are located at an initial level; evidencing the lack of prior knowledge and the use of mathematical concepts in an intuitive way.
Downloads
References
Álvarez, C. (1984). Fundamentos teóricos de la dirección del proceso de formación del profesional de perfil ancho. La Habana: Pueblo y Educación.
Arelis, Valdivia y Zúñiga, A. (2016). Niveles de competencias matemáticas en estudiantes de primer y quinto grado del nivel secundario de IE Superior - Paucarpata.
Ayllón, M., Gómez, I., y Ballesta, J. (2016). Pensamiento matemático y creatividad a través de la invención y resolución de problemas matemáticos. Propósitos y representaciones, 4(1), 169-218. https://doi.org/10.20511/pyr2016.v4n1.89
Baroody, A. (1994). El pensamiento matemático de los niños. Visor.
Blanco-Benamburg, R., Palma-Picado, K., y Moreira-Mora, T. (2021). Estrategias cognitivas ejecutadas en la resolución de problemas matemáticos en una prueba de admisión a la educación superior. Educación matemática, 33(1), 240-267. https://doi.org/10.24844/em3301.09
Cabezas, C. (2016). Resolución de problemas en los estudiantes del quinto grado de primaria de la Institución Educativa N.º 1230 Viña Alta, La Molina, 2016 (Tesis, Universidad César Vallejo). Lima. https://hdl.handle.net/20.500.12692/17725
Cai, J., & Lester, F. K., Jr. (2010). Why is teaching problem solving so difficult? Conceptions and beliefs of mathematics teachers. Journal of Mathematical Behavior, 29(3), 220-23
Contreras-Bravo, A., y González-Méndez, R. (2024). El impacto de las concepciones en las teorías de comprensión lectora de docentes para el logro del aprendizaje de los estudiantes en contexto de pandemia. Revista REXE: Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 23(52), 12–28. https://doi.org/10.21703/rexe.v23i52.2157
Cutipa, Y. M., Paja, R., y Sardón, Z. Y. (2022). El nivel de resolución de problemas matemáticos en la educación a distancia durante la pandemia por COVID-19. Revista Educativa de Innovación y Tecnología. https://revistas.unap.edu.pe/rie/index.php/rie/article/view/677
Foster, C. (2023). Problem solving in the mathematics curriculum: From domain‐general strategies to domain‐specific tactics. The Curriculum Journey, 34(4), 594-612. https://doi.org/10.1002/curj.213
García, K. Y., y Horna, H. F. (2018). Nivel de desempeño en la resolución de problemas matemáticos según Pólya en estudiantes de educación secundaria. (Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Trujillo).
Guerra, P. A. (2023). Resolución de problemas matemáticos mediados por la comprensión lectora. Revista De Investigaciones De La Universidad Le Cordon Bleu, 10(1), 104-116. https://doi.org/10.36955/RIULCB.2023v10n1.010
Hernández-Sampieri, R., y Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. https://www.academia.edu/download/64312353/Investigacion_Rutas_cualitativa_y_cuantitativa.pdf
Kilpatrick, J., Swafford, J., & Findell, B. (Eds.). (2001). Adding It Up: Helping Children Learn Mathematics. National Academy Press.
Krulik, S., & Rudnick, J. A. (1995). The new sourcebook for teaching problem solving. Allyn and Bacon
Iringan, E. M. (2020). Instructional practices of teachers in integrating critical thinking and problem solving skills in mathematics instruction. Journal of Education, Teaching and Social Studies, 3(1), 28-41. https://doi.org/10.22158/jetss.v3n1p28
Meneses, M., y Peñaloza, D. (2019). Método de Pólya como estrategia pedagógica para fortalecer la competencia de resolución de problemas matemáticos con operaciones básicas. Zona Próxima, 31, 8-25.
Messick, S. (1995). Validity of psychological assessment: Validation of inferences from persons' responses and performances as scientific inquiry into score meaning. American Psychologist, 50(9), 741–749.
MINEDU (2016). Currículo Nacional de la Educación Básica del Perú. https://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/curriculo-nacional-2016.pdf
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (3rd ed.). SAGE Publications.
Nieto, J. (2004). Resolución de problemas matemáticos. Talleres de Formación Matemática. Maracaibo. https://guao.org/sites/default/files/biblioteca/Resoluci%C3%B3n%20de%20Problemas%20Matem%C3%A1ticos%20.pdf
Oviedo, H. C. & Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572–580.
Pérez, Y., y Ramírez, R. (2011). Estrategias de enseñanza de la resolución de problemas matemáticos: Fundamentos teóricos y metodológicos. Revista de Investigación, 35(73), 169-193. https://www.redalyc.org/pdf/3761/376140388008.pdf
Pólya, G. (1945). How to Solve It: A New Aspect of Mathematical Method. Princeton University Press. Recuperado de https://math.hawaii.edu/home/pdf/putnam/PolyaHowToSolveIt.pdf
Pólya, G. (1989). Cómo plantear y resolver problemas. Ed. Trillas.
Pozo, J., Pérez, M., Domínguez, J., Gómez, M., y Postigo, Y. (1994). La solución de problemas. Ed. Santillana. https://www.terras.edu.ar/biblioteca/3/EEDU_Pozo-Postigo_Unidad_1.pdf
Pratiwi, S., & Widjajanti, D. (2020). Contextual problem in mathematical problem solving: Core ability in Realistic Mathematics Education. Journal of Physics: Conference Series, 1613, 1-8. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1613/1/012018
Price, A., Kim, C., Burkholder, E., Fritz, A., & Wieman, C. (2021). A detailed characterization of the expert problem-solving process in science and engineering: Guidance for teaching and assessment. CBE—Life Sciences Education, 20(3), ar43. https://www.lifescied.org/doi/10.1187/cbe.20-12-0276
Ramírez, E. (2018). Nivel de logro en las competencias del área de matemática en estudiantes del segundo año de secundaria de la IE 20311 (Tesis, Universidad San Ignacio de Loyola). Lima. https://repositorio.usil.edu.pe/entities/publication/b26cc62f-1643-42cb-843c-55a246e8e7ad
Sánchez, F., y Fiol, M. (2016). Creatividad matemática: Momentos de insight en estudiantes de 4º de ESO. REDIMAT, 5(1), 28-55. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5372757
Schoenfeld, A. H. (1985). Mathematical Problem Solving. Academic Press.
Schoenfeld, A. (1987). Pólya, resolución de problemas y educación. Revista Matemáticas, 60(5), 283-291.
Trillo, G. (2018). Mejorando el nivel de logro en la resolución de problemas matemáticos a través de estrategias creativas (Tesis, Universidad Antonio Ruiz de Montoya). Ica. https://repositorio.uarm.edu.pe/items/f469da10-926b-4698-8a66-7d118f36e7b8
Villalobos, X. (2008). Resolución de problemas matemáticos: Un cambio epistemológico con resultados metodológicos. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(3), 36-58. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2700271.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Teresa Ortiz-Távara, Amadeo Amaya-Sauceda, José Diaz-Leiva, Rosa Moreno-Pachamango

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research fosters greater global knowledge exchange.
License
The REXE Journal, “Journal of Studies and Experiences in Education,” published by the Faculty of Education at the Universidad Católica de la Santísima Concepción, is distributed under a License. Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.