Level of mathematical problem solving in secondary school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v24i55.2931

Keywords:

Text comprehension, Problem solving, Mathematics, Learning strategy, Cognitive process

Abstract

The aim of this research study was to analyze the problem-solving process in relation to the four mathematical competencies that secondary school students in Peru must achieve. After identifying problems related to mathematical competencies, students were guided to understand the problem situation, develop a plan, implement it, and verify the solution. This process is evaluated through a written essay test that addresses various mathematical problems in each of its stages. The research used a mixed approach, incorporating a quantitative descriptive design for the evolutionary analysis of groups, while the qualitative methodology focused on the analysis of problem solving associated with a specific mathematical competency. The research was carried out with first- and second-year secondary school students in public institutions in Trujillo, Peru. The findings indicate that students are at a regular level in mathematical problem solving, evaluated in its three dimensions: design, planning, and execution; however, in the dimension of reflection, which encompasses the review and validation of the methods used, students are at an initial level. This highlights a lack of prior knowledge and the intuitive use of mathematical concepts. This study could contribute to the development of educational theory, as well as facilitate the identification of strengths and weaknesses.

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Author Biographies

  • Teresa Ortiz-Távara, Universidad Nacional de Trujillo, Perú

    Doctora en Ciencias de la Educación, Magíster en Psicología educativa y Licenciada en educación matemática por la Universidad Nacional de Trujillo (UNT), 2da especialidad en atención integral al niño menor de tres años por la Pontificia Universidad Católica del Perú. Docente principal de la UNT. Investiga en el área de didáctica de la matemática, estadística e inteligencia emocional. Ha participado con ponencias en eventos nacionales e internacionales y es autora de publicaciones

  • Amadeo Amaya-Sauceda, Universidad Nacional de Trujillo, Perú

    Doctor en Ciencias de la Educación, Maestro en Ciencias de la Educación con mención en investigación y Docencia, Licenciado en Matemáticas, Licenciado en Educación Secundaria en la Especialidad de Matemática, Física y Computación, Licenciado en Psicología. Línea de investigación: Estrategias del aprendizaje y necesidades educativas. Ponencia en eventos nacionales e internacionales y es autor de varias publicaciones. Docente de la UNT.

  • José Diaz-Leiva, Universidad Nacional de Trujillo, Perú

    Doctor en Ciencias de la Educación en la UNT, magister en Matemática Numérica y Optimización y Licenciado en Matemáticas. Línea de Investigación:  Didáctica de la Matemática, Ecuaciones Diferenciales, Geometría, Talento Matemático; docente principal del Departamento de Matemáticas. Participa en la creación de revista de investigación de Historia y Filosofía de la Matemática.

  • Rosa Moreno-Pachamango, Universidad Nacional de Trujillo, Perú

    Licenciada en Matemáticas, Maestro en Ciencias Mención Matemáticas, Doctora en Didáctica de las Ciencias. Línea de Investigación: Didáctica de la Matemática. Grupo de investigación de Historia y Filosofía de la Matemática. Tiene estudios de especialización y es autora de publicaciones en Gestión Curricular.

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Published

2025-07-30

Issue

Section

Investigación

How to Cite

Ortiz-Távara, T. ., Amaya-Sauceda, A., Diaz-Leiva, J., & Moreno-Pachamango, R. (2025). Level of mathematical problem solving in secondary school students. Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 24(55), 161-178. https://doi.org/10.21703/rexe.v24i55.2931