Learning communities: a bet on educational equality
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v1i1.279Keywords:
Dialog like learning, Interactive groups, Learning communities, High expectations, Egalitarian participation, Peer educationAbstract
The concept of “learning communities” is a transformation project of educational centers, which aims at overcoming school failure and conflict. This project is a bet on dialog like learning by means of interactive groups, where the egalitarian dialog becomes a common effort to achieve the educational equality of all students.
The transformation aims at achieving the dream school. From now onwards, learning does not exclusively depend on teachers but the accomplishment of a high standard education depends on the joint participation of families, neighborhood associations and volunteer groups.
Learning communities represent a bet on educational equality within the framework of the information society in order to fight against inequality situations in which many people are. Learning communities are the reinvindication of the education that all people want for their children and for the children of the world.
Downloads
References
AAVV. (1998). “Comunidades de Aprendizaje: propuesta educativa igualitaria en la sociedad de la información” en Aula de Innovación Educativa. N° 72, Grao, Barcelona, pp. 49-59.
Aubert, A. y García, C.(2001) “Interactividad en el aula” en Cuadernos de Pedagogía. N° 301. Praxis, Barcelona, abril, p. 20
Ayuste, A.; Flecha, R.; López, F.; Lleras, J. (1994). “Planteamientos de la pedagogía crítica. Comunicar y transformar”. Grao, Barcelona.
Castells, M.; Flecha, R.; Freire, P.; Gíroux, H.; Macedo, D.y Willis, P. (1994). “Nuevas perspecti¬vas críticas en educación”. Paidos, Barcelona.
Castells, M. (1997/98). “La era de la información. Economía, Sociedad y Cultura”. Vol 1: “La sociedad red”. Vol 2: “El poder de la identidad”. Vol 3: “El fin del milenio”. Alianza, Madrid, (p.o. en 1996/98).
Comer, J. (1993). “School Power: implications of an intervention project”. 2a ed, Simón and Schuster, New York.
CREA. (1999). “Cambio Educativo y Social. Teorías y prácticas que superan las desigualdades”.I Jornadas Educativas del Pare Científic. Organizadas por CREA y celebradas en Barcelona el 21 y 22 de noviembre.
CREA. (2000) Cambio Educativo y Social. Acciones educativas, sociales y económicas que mejoran ia convivencia entre culturas. II Jornadas Educativas del Pare Científic. Organizadas por CREA y celebradas en Barcelona el 28 y 29 de noviembre de.
Elboj, C. (2001). Tesis doctoral: Comunidades de Aprendizaje: un modelo de educación antirracista en ia sociedad de ia información. Universidad de Barcelona.
Flecha, R. y Puigvert, L. (et al.) (1998) “Aportaciones de Paulo Freire a la Educación y a las Ciencias Sociales” en Revista interuniversitaria de formación de profesorado. N° 33. AUFOP, Asociación Universitaria de formación del profesorado, Madrid, pp. 21-28
Flecha, R. (1997). “Compartiendo Palabras”. Paidos, Barcelona.
Freire, P. (1997). “Ala sombra de este árbol”. El Roure, Barcelona.
Habermas, J. (1987-1989). “Teoría de la acción comunicativa. Vol. I y II”. Taurus, Madrid.
Levin, H.M. (1987). “New school for the disadvantaged” en Teacher Education Quarterlv. Vol. 14, N°4.
Puigvert, L. (et al.) (1998) “Participación y no participación en Educación de Personas Adultas en España. Un enfoque comunicativo y crítico en investigación" en Cedes. Sao Paulo.
Sánchez Aroca. M. (1999). “La Verneda-St. Martí: a school where daré to dream” en Harvard Educational Review. Vol. 69. N° 3. Cambridge:Harvard University. pp 320-335.
Slavin, R.E. (1997). “Educational Psychology. Theory into practice”. 5a ed, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ.
Valls, R. (2000) Tesis doctoral: Comunidades de Aprendizajes: una práctica educativa de aprendizaje dialógico para la sociedad de la información. Universidad de Barcelona.

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2002 Ramón Flecha García, Lidia Puigvert Mallart

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research fosters greater global knowledge exchange.
License
The REXE Journal, “Journal of Studies and Experiences in Education,” published by the Faculty of Education at the Universidad Católica de la Santísima Concepción, is distributed under a License. Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.