Ontological Violence and Higher Education: A Preliminary Approach Based on the Experience at a University in the Eastern Plains of Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v24i54.2836

Keywords:

Otherness, Higher education, Committed ethnography, Ontological violence, Deep pedagogy

Abstract

This article investigates the notion of ontological violence in higher education, specifically in a university located in the Llanos Orientales region of Colombia. It proposes that such violence should be understood as the barriers that prevent the manifestation of otherness as a possible way of being in the university environment. This study seeks to understand how this violence affects students' life trajectories and their educational experiences. A qualitative methodology based on engaged and collaborative ethnography was used. Data collection included observations and field diary analysis, in which interactions with university students were recorded. This approach allowed for a deep and situated understanding of the experiences and contexts of the study subjects. Preliminary results reveal that ontological violence manifests covertly through the authority vested in us as teachers and through practices that invisibilize and nullify students' otherness. Students face significant challenges when trying to maintain their identity within the university setting. The narratives show how they use their experiences of discrimination as learning and research pretexts, generating a pedagogy that recognizes and reaffirms otherness. The research highlights the need for a deep pedagogy that prioritizes care and ethics in educational relationships, without neglecting the stories behind each student's face. Engaged ethnography provides a valuable tool for uncovering and confronting these forms of violence, allowing for the co-creation of possible worlds within the educational space.

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Author Biographies

  • Jorge Sánchez-Maldonado, Corporación Universitaria del Meta
    Antropólogo, Mg. Sc. en Ecología humana y saberes ambientales. Ph.D. (C) en Educación de la Universidad Católica de Manizales. Jefe del Centro de Investigación Silvia Aponte de la Escuela de Ciencias Sociales y Periodismo de la Corporación Universitaria del Meta - UNIMETA y líder del Grupo de Trabajo en Ecologías humanas, Ontología Política y Estudios Biopolíticos. Becario del Ministerio de ciencia, tecnología e innovación de La República de Colombia - Minciencias. Asesor Permanente Internacional de la Red de Antropologías del Sur.   
  • Gloria Clemencia Valencia González, Corporación Universitaria del Meta

    Doctora en Educación por la Universidad de Salamanca. Intereses investigativos en Educación y democracia, convivencia social, inclusión y ciudadanía. Así como en educación y subjetividad. Actualmente desarrolla proyectos sobre la configuración de subjetividades en el ámbito escolar y académico asociado a políticas nacionales derivadas de las orientaciones de organizaciones internacionales. Coordinadora del nodo colombiano de la Red Latinoamericana de Metodología de Investigación en Ciencias Sociales y la Red de Investigación en Formación Ciudadana.

  • Luis Guillermo Restrepo Jaramillo , Universidad Católica de Manizales
    Filósofo y Teólogo del Seminario Mayor de Manizales-Colombia Magister en Teología Pontificia Universidad Gregoriana -Roma. Doctor en Teología Pontificia Universidad Javeriana Bogotá-Colombia. Profesor Titular del Doctorado en Educación. Decano de la Facultad de Educación de la Universidad Católica de Manizales-Colombia. Investigador en Experiencia Educativa, Hermenéutica y Educación, Educación y Subjetividad. Consejero de Consejo Nacional de Bioética de Colombia.  

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Published

2025-04-23

Issue

Section

Investigación

How to Cite

Sánchez-Maldonado, J. ., Valencia González, G. C., & Restrepo Jaramillo , L. G. (2025). Ontological Violence and Higher Education: A Preliminary Approach Based on the Experience at a University in the Eastern Plains of Colombia. Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 24(54), 106-122. https://doi.org/10.21703/rexe.v24i54.2836