The Textual Comprehension Process in English as a Foreign Language (EFL): A Metacognitive Approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe2351

Keywords:

Comprehension, Metacognition, Reading, Text, Knowledge of the world, Readers, Strategies, Cognition, Psicolinguistics, English

Abstract

This paper fits in the field of textual comprehension in English as a Foreign Language. The objective of this investigation is to examine the cognitive processes of university readers during textual comprehension. This metacognitive study specifically aims at the introspection and conscious report of readers about (a) the reading process, (b) reading strategies, and (c) their metacognitive experiences. The discourse analysis of university students through the phenomenological method emphasises the reader’s fundamental role as a meaning-builder in the textual comprehension process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Claudio Díaz Larenas, Universidad Católica de la Santísima Concepción, Chile

    El autor de Magíster en Lingüística por la Universidad de Concepción, Chile 2000, profesor de Inglés por la Universidad de Concepción, Chile (1996). También es alumno del Programa de Doctorado en Educación de la Universidad de Concepción. Actualmente se desempeña como docente de la Facultad de Educación de la Universidad Católica de la Santísima Concepción.

References

Bocaz, A. (1986), “Conectividad temporal y causal en la construcción de lengua materna y lengua extranjera” en Lenguas Modernas, N° 13, Universidad de Chile, Santiago de Chile.

Carreil, P. (1988). “Some causes oftext-boundedness and schema interference in ESL reading” en Interactive Approaches to Second Language Reading, Cambridge University Press, United States of America.

Cohén, A. (1990). “Language learning. Insights for learners, teachers, and researchers, School of Education”, Hebrew University of Jerusalem.

Ferrater, M. (1980). “Diccionario de Filosofía”. Alianza, Madrid.

Figueroa, B. (1997) “Aproximaciones a la Investigación Fenomenología”, Universidad de Concepción, Concepción.

Flavell, J. (1979). “Metacognítion and Cognitive Monitoring” en American Psychologist. 34,10, 1979, pp. 906-911. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0003-066X.34.10.906

Garner, R. (1987) “Metacognítion and Reading Comprehension”. Ablex Publishing Corporation, Norwood, N.J.

Gómez Macker, L. (1997). “Elementos para un Marco teórico de la Comprensión Textual”, en Comprensión de textos escritos: de la teoría a ia sa/a de Ciases. Editorial Andrés Bello, Santiago de Chile.

Goodman, K. S. (1973). “Psycholínguistic universals of the reading process”, en Psycho/inguistics and Reading. Holt Rinehart and Winston, New York.

-Kirby, J. “Strategies and Processes”, en J. Kirby (Ed.) (1984). Cognitive strategies and educationaiperformance, Educational Psychology Series Academic, New York.

Nunan, D. (1991). “Language Teaching Methodology. A textbook for teachers”. Prentice Hall International. London.

Nunan, D. (1993). »lntroducing Discourse Analysis». Penguin Group, London.

Parodi, G. (1997).“Estructura Textual y Estrategias Lectoras”, en Comprensión de textos escritos: de ia teoría a ia sala de ciases. Editorial Andrés Bello, Santiago de Chile.

Peronard, M. (1997). “Experiencia y Conocimiento Metacognitivos”, en Comprensión de textos escritos: de ia teoría a ia sala de clases. Editorial Andrés Bello, Santiago de Chile.

Samuels, Jay y Michael Kamil. (1988). “Models of the reading process", en Interactive Approaches to Second Language Reading. United States of America.

Van Dijk, T. y W. Kintsch.(1983), Strategies of Discourse Comprehension, Academic Press, New York.

Widdowson, H. (1979) “The process and purpose of reading”, en Exploradons in appiied lingüistica Oxford University Press, New York.

Downloads

Published

2002-12-01

Issue

Section

Experiencias Pedagógicas

How to Cite

Díaz Larenas, C. (2002). The Textual Comprehension Process in English as a Foreign Language (EFL): A Metacognitive Approach. Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 1(1), 103-116. https://doi.org/10.21703/rexe2351