Teaching practice in the glass classroom. Redefining education towards the second quarter of the twenty-first century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v24i55.3129

Keywords:

pedagogical practice, educational legislation, pedagogical innovation, educational planning, teaching staff

Abstract

INTRODUCTION: The impact of the "glass classroom" concept on the pedagogical practices of the Plutarco Elías Calles elementary school in Chihuahua, Mexico, is examined, characterized by a context of high visibility and scrutiny. The study addresses the tensions generated between the demands for transparency and the professional autonomy of teachers. The objective was to analyze how conditions of constant exposure affect pedagogical planning, methodological innovation, and classroom interactions. METHOD: A mixed-method approach was used, combining structured surveys, semi-structured interviews, participant observation, and document analysis. The participants included 13 teachers and one school administrator. RESULTS: While some teachers took advantage of these conditions to improve their planning and personalize strategies, others adopted conservative approaches due to fear of legal repercussions or public criticism. This context limited pedagogical innovation and encouraged a retreat to traditional methodologies. CONCLUSIONS: It is concluded that educational policies should prioritize strategies that mitigate the negative effects of the "glass classroom," promoting teacher well-being and fostering pedagogical innovation. These measures are essential to strengthen educational quality in a highly exposed environment. DISCUSSION: The findings suggest that conditions of high visibility create both opportunities and restrictions. Teachers who managed to adapt showed significant improvements in classroom climate and the quality of interactions. However, constant pressure underscored the need for institutional support to balance transparency with professional autonomy.

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Author Biographies

  • Fernando Sandoval Gutiérrez, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, México

    Doctor en Educación, maestro en desarrollo educativo y profesor normalista. Miembro del SNII, nivel 1. Con más de 25 años de trayectoria en educación superior y educación especial. Profesor-investigador de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, autor de libros, capítulos y artículos científicos sobre práctica docente, tecnología educativa y formación docente. Líder del Cuerpo Académico UACJ-113.

  • Karla Ivonne Gonzalez Torres, Centro de Estudios Especializados en Educación Superior, México

    Doctora en Educación, con maestrías en educación e ingeniería en gestión empresarial. Directora del Centro de Estudios Especializados en Educación Superior, Cuauhtémoc. Ha desarrollado líneas de investigación en práctica docente, estilos de enseñanza y lenguas extranjeras. Participa en redes académicas internacionales y ha contribuido en publicaciones y congresos especializados.

  • Claudia Teresa Domínguez Chavira, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, México

    Doctora en Ciencias de la Educación, maestra en terapia de juego y licenciada en educación primaria. Miembro del SNII, nivel 1, especialista en inclusión, otredad e interculturalidad. Cuenta con más de 25 años de experiencia docente en diversos niveles y como terapeuta en casos de abuso y necesidades educativas especiales. Es creadora del modelo terapéutico “Papelino”. Docente-investigadora en la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.

  • Patricia Islas Salinas, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, México

    Doctora en Educación, maestra en educación y licenciada en químico bacteriólogo parasitólogo. Miembro del SNII,  nivel 2. Docente-investigadora de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, con amplia experiencia docente en educación superior. Investiga temas de interculturalidad, salud y educación en contextos indígenas y menonitas. Reconocida nacionalmente por su trabajo sobre educación y sororidad. Ha publicado y dictado conferencias en México y el extranjero.

     

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Published

2025-07-30

Issue

Section

Investigación

How to Cite

Sandoval Gutiérrez, F., Gonzalez Torres, K. I., Domínguez Chavira, C. T., & Islas Salinas, P. . (2025). Teaching practice in the glass classroom. Redefining education towards the second quarter of the twenty-first century. Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 24(55), 195-209. https://doi.org/10.21703/rexe.v24i55.3129