The importance of Philosophy in Higher Education: An analysis of programs at the Universidad Católica de la Santísima Concepción

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v24i56.2859

Keywords:

Philosophy, Higher education, Critical thinking, Ethics

Abstract

Philosophy in higher education is crucial for the development of critical thinking, ethical training, and comprehensive education. This study reviews the literature and analyses the programs “Philosophical Foundations” and “Professional Ethics” at the Universidad Católica de la Santísima Concepción (UCSC), highlighting how these programs integrate the guidelines of the apostolic constitution Ex Corde Ecclesiae. The findings demonstrate that philosophy fosters critical and ethical reflection, essential for addressing contemporary challenges. UCSC provides a philosophical education that prepares students to contribute to social welfare and promote an active and ethical citizenship in accordance with the ecclesiastical document that governs the identity of the Catholic university.

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Author Biographies

  • Francisco Novoa-Rojas, Universidad Católica de la Santísima Concepción

    Doctorando en Filosofia por la Universidad de Buenos Aires (Argentina). Magister en Filosofía por la Universidad Alberto Hurtado (Chile). Licenciado en Filosofía por la Universidad Católica de la Santísima Concepción (Chile). Académico del Departamento de Filosofía de la Facultad de Estudios Teológicos y Filosofía. Sus líneas de investigación son la Fenomenología y Hermenéutica.

  • Ángela Alarcón-Alvear, Universidad Católica de la Santísima Concepción

    Académica Auxiliar del Departamento de Teología de la Facultad de Estudios Teológicos y Filosofía de la Universidad Católica de la Santísima Concepción (UCSC). Máster en Estudios Bíblicos por la Universidad de la Rioja (España). Magíster en Didáctica de la Educación Religiosa por la Universidad Finis Terrae (Chile). Licenciada en Ciencias Religiosas y Estudios Teológicos y Licenciada en Educación, Profesora de Religión por la Universidad Católica de la Santísima Concepción (Chile). Sus líneas de investigación son el vínculo entre fenomenología y teología y el vínculo entre teología y educación.

  • Josefa González-Salas, Universidad Católica de la Santísima Concepción

    Profesora de Filosofía por la Universidad de Concepción. Docente del Departamento de Filosofía de la Universidad Católica de la Santísima Concepción. Sus líneas de investigación son Filosofía política, fenomenología y antropología

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Published

2025-12-09

Issue

Section

Estudios y Debates Pedagógicos

How to Cite

Novoa-Rojas, F., Alarcón-Alvear, Ángela, & González-Salas, J. (2025). The importance of Philosophy in Higher Education: An analysis of programs at the Universidad Católica de la Santísima Concepción. Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 24(56), 258-267. https://doi.org/10.21703/rexe.v24i56.2859