Implementation of regulations on sexual harassment, violence and gender discrimination in Chilean private universities
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v24i56.2885Keywords:
Regulations, Sexual harassment, Violence, Gender discrimination, Gender policies, UniversitiesAbstract
This article describes regulatory and institutional aspects regarding the implementation of gender policies in the higher education system, specifically those regulating sexual harassment, violence, and gender discrimination, at eight Chilean private universities. To this end, a qualitative documentary analysis of official and open-access institutional policies and regulations was conducted. Through content analysis, this research identified conceptual, procedural, and organizational heterogeneity. While it complies with general regulatory guidelines, it reveals a series of dissimilar gaps and challenges, primarily regarding the implementation process, which arises from institutional interpretations, emphases, and lines of development regarding the topic.
Downloads
References
Alcázar, J. (2021). Feminismos y performance en América Latina. El tendedero y Un violador en tu camino. Cuadernos del CILHA, 22(2), 322-353. https://doi.org/10.48162/rev.34.031
Alvarado Urízar, A., Rivera Müller, F., y Suazo Guacte, F. (2022). Educación no sexista en los protocolos de género en las universidades chilenas: Evaluación diagnóstica y perspectiva crítica. Revista de Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho, 9(2), 291-322. https://doi.org/10.5354/0719-5885.2022.68257
Alvarado Urízar, A., Rivera Müller, F., y Suazo Guacte, F. (b2022). Protocolos de género y Ley 21.369: “Hacia una “educación feminista” en las universidades chilenas. Revista de ciencias sociales, (80), 183-251. https://dx.doi.org/10.22370/rcs.2022.80.3341
Angulo, C. (2023). Aportes de la Ley 21.369 de 2021 a la regulación del acoso sexual en Educación Superior. UCMaule, (65), 9-25. https://doi.org/10.29035/ucmaule.65.9
Bayard, V.; Plante, E.; Cohn, E.; Moorhead, C.; Ward, S.; Walsh, W. (2005). Revisiting unwanted sexual experiences on Campus. A 12-Year Follow-up. Violence against women, 11, 426-446. https://doi.org/10.1177/10778012042743
Bonder, G. (Comp.). (2022). La institucionalización del enfoque de igualdad de género en Universidades de América Latina. UNESCO, FLACSO.
Buquet, A.; Cooper, J.; Mingo, A. y Moreno H. (2013). Intrusas en la universidad. México: UNAM, PIEG, ISSUE.
CEDAW. (1992, 29 de enero). Recomendación General N° 19: La violencia contra la mujer.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe, CEPAL. (2016). El acoso y hostigamiento sexual en el ámbito laboral y educativo: violencia contra las mujeres invisibilizada. Notas para la Igualdad. Observatorio de Igualdad de Género de América Latina y el Caribe, N° 21.
Comisión de Igualdad de Género del CRUCH. (2022). Lineamientos para establecer una política de igualdad de género en las universidades del Consejo de Rectoras y Rectores (CRUCH).
Comisión Nacional de Acreditación. (2023). Criterios y estándares de calidad para la acreditación institucional y de programas. CRUCH.
Consorcio de Universidades del Estado de Chile. (2022). Tendencias de brechas en las 18 universidades del CUECH. https://genero.uestatales.cl/ reel/tendencias-de-brechas-en-las-18- universidades-del-cuech/
Crocco-Valdivia, A., & Galaz-Valderrama, C. (2023). Mujeres en la academia: Exploración de una organización generizada a partir de una revisión sistemática. Estudios pedagógicos, 49(2), 439-454. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052023000200439.
Daich, D. & Varela, C. (2020). Los feminismos en la encrucijada del punitivismo. Biblos.
DeKeseredy, W. y Schwartz, M. (1998). Woman abuse on campus: Results from the Canadian National Survey. Thousand Oaks, CA: Sage.
Fedina, L., Holmes, J. L., y Backes, B. L. (2018). Campus sexual assault: A systematic review of prevalence research from 2000 to 2015. Trauma Violence and Abuse, 19(1), 76–93. https://doi.org/10.1177/1524838016631129
Fernández Cruz, J. (2020). Los protocolos universitarios para la prevención y sanción de la violencia, acoso y discriminación entre estudiantes: una mirada criminológica y político-criminal. Revista de derecho (Valdivia), 33(2), 297-317. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-09502020000200297
Flores-Bernal, R. (2019). Políticas de educación superior sobre acoso sexual en Chile. Educación y Educadores, 22(3), 343-358. https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.3.1
Fuentes-Vásquez, Lya Yaneth. (2019). "Cuentos que no son cuentos": acoso sexual, violencia naturalizada en las aulas universitarias. Nómadas, (51), 135-153. https://doi.org/10.30578/nomadas.n51a8
Galdames Paredes, A. y López Dietz, A. (2024). Una mirada inicial a las políticas institucionales de género y educación no sexista: desafíos y reflexiones sobre las universidades privadas en Chile. En: López Dietz, A. y Galdames A. Educación No sexista: debates, desafíos y proyecciones en la Educación Superior (pp. 21-38). Editorial Tirant lo Blanch, Universidad Central de Chile.
Galdames, A. y Venegas, A. (2022). Violencia de pareja en estudiantes universitarios. En Pensamiento Jurídico Central (Vol. 4, pp. 436-365). Editorial Tirant Lo Blanch.
García Prince, E. (2008). Políticas de igualdad, equidad y gender mainstreaming ¿De qué estamos hablando? Marco conceptual. Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo.
Harris, J. C., Cobain, K. P., y Karunaratne, N. (2019). Reimagining the study of campus sexual assault. In L. Perna (Ed.), Higher education: Handbook of theory and research, (pp. 1–47). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-11743-6_12-1
Hiner, H. y López Dietz, A. (2021). ¡Nunca más solas! Acoso sexual, tsunami feminista, y nuevas coaliciones dentro y fuera de las universidades chilenas. Polis, 20(59), 122-146. http://dx.doi.org/10.32735/s0718-6568/2021-n59-1590
Klein, L. B., Brewer, N. Q., Mennicke, A., Christenson, C., Baldwin-White, A., Cloy, C., y Wood, L. (2020). Centering minoritized students in campus interpersonal violence research. Journal of Family Violence, 36(7), 911–921. https://doi.org/10.1007/s10896-020-00223-8
Ley 21.369. (2021). Regula el acoso sexual, la violencia y la discriminación de género. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1165023
López Dietz, A. (2024). Percepciones sobre la Ley 21.369 sobre acoso sexual en universidades chilenas. Justicia, 29(46), https://doi.org/10.17081/just.29.46.7797
Mandiola, M.; Ríos. N. y Eridani, A. (2022). El género administrado: lecturas feministas y críticas a la reorganización de la academia y las universidades en Chile. En: VVAA. Mucho género que cortar: estudios para contribuir al debate sobre género y diversidad sexual en Chile. (pp. 73-102). Santiago: Programa de Investigación de Género y Diversidad Sexual GEDIS, Universidad Alberto Hurtado.
Ordorika, I. (2015). Equidad de género en la educación superior. Revista de la Educación Superior, 44(174), 7-17. https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.06.001
Quintana, A. & Montgomery, W. (2006). Psicología: Tópicos de actualidad. UNMSM.
Ramírez, L. (2023). Movimientos sociales y cambios normativos en la educación superior. El caso de la Ley N° 21369. En: Labraña, J. et al. Redefiniendo la educación superior chilena: cambio organizacional y nuevas formas de gobernanza. (pp. 119-136). Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales.
Rico, N. (1996). Violencia de género: un problema de derechos humanos. Santiago: CEPAL.
Scott, Joan (2002). El género: una categoría útil para el análisis. Revista Del Centro De Investigaciones Históricas, 14, 9-45. https://revistas.upr.edu/index.php/opcit/article/view/16994
Superintendencia de Educación Superior. (2023). Oficio circular N° 001. https://www.sesuperior.cl/wp-content/uploads/2024/03/OF_CIRC_001-ley-21369.pdf
Universidad Adolfo Ibañez. (2022). Política de prevención de acoso no sexual, acoso sexual, violencia de género, discriminación de género y discriminación arbitraria. https://uai.cdn7pm.net/documentos/politicade-prevencion-de-acoso-no-sexual-acoso-sexual-violencia-de-genero-discriminacion-de-genero-ydiscriminacion-arbitararia.pdf
Universidad Adolfo Ibañez. (2024). Protocolo de investigación y sanción frente a denuncias de acoso no sexual, acoso sexual, violencia de género, discriminación de género y discriminación arbitraria. https://uai.cdn7pm.net/documentos/protocolo-investigacion-y-sancion-denuncias-acoso-violencia-y-discriminacion.pdf
Universidad Alberto Hurtado. (2021). Política Integral de género, diversidad y equidad. https://uahurtado.cl/wpcontent/uploads/2023/07/Modelos-de-prevencion-y-de-investigacion-y-sancion-ante-el-acoso-sexualviolencia-y-discriminacion-de-genero.pdf
Universidad Alberto Hurtado. (2022). Reglamento de abordaje ante situaciones de acoso sexual, discriminación y violencia de género. https://uahurtado.cl/wp-content/uploads/2023/07/Reglamento-de-abordaje-antesituaciones-de-acoso-discriminacion-y-violencia-de-genero.pdf
Universidad Central de Chile. (2022). (2022). Protocolo de género y actuación ante todo tipo de agresión y discriminación. https://www.ucentral.cl/gyd/docs/protocolo_genero_ucentral.pdf
Universidad del Desarrollo. (2022). Política integral contra el acoso sexual violencia y discriminación de género. https://www.udd.cl/dircom/web/Politica-Integral-Acoso-Sexual-Violencia-y-Discriminacion-de-Genero.pdf
Universidad Diego Portales. (2022). Normativa de Prevención y sanciones de Discriminación, Violencia sexual y de género. https://genero.udp.cl/wp/wp-content/uploads/2022/06/RESOLUCION-RECTORIA-No-03-APRUEBAMODIF.-NORMATIVA-DE-VIOLENCIA-2022-1.pdf
Universidad Finis Terrae. (2022). Política integral de prevención, investigación y sanción del acoso sexual, violencia de género y discriminación arbitraria. https://finis.cl/descargables/politica-integral-contra-el-acoso-sexualviolencia-y-discriminacion-uft.pdf
Universidad Mayor. (2024). Procedimiento para investigar y sancionar el acoso sexual y el acoso basado en género. https://www.umayor.cl/transparenciaumayor/descargas/PROCEDIMIENTO_PARA_INVESTIGAR_Y_SANCIONAR_EL_ASVDG.pdf
Universidad Católica Silva Henríquez. (2022). Ley Nª 21.369 Modelo de prevención. https://www.ucsh.cl/assets/uploads/2022/10/modelo_de_prevencion.pdf
Universidad Católica Silva Henríquez. (b2022). Política de Igualdad, género y diversidad. https://www.ucsh.cl/assets/uploads/2022/10/politica_de_igualdad_de_genero_y_diversidad.pdf
Universidad Católica Silva Henríquez. (c2022) Reglamento especial de investigación y sanción frente a conductas de acoso sexual, violencia y discriminación de género. https://www.ucsh.cl/assets/uploads/2022/10/reglamento_especial_de_investigacion_y_sancion_frente_a_conductas_de_acoso_sexual_violencia_y_discriminacion_de_genero.pdf
Universidad Católica Silva Henríquez. (d2022). Protocolo contra actos de acoso sexual, violencia y discriminación de género. https://www.ucsh.cl/assets/uploads/2022/10/protocolo_contra_actos_de_acoso_sexual_violencia_y_discriminacion_de_genero.pdf
Universidad Católica Silva Henríquez. (e2022). Informe Comisión Ley N° 21.369 Para regular el acoso sexual, la violencia y la discriminación de género en el ámbito de la educación superior. https://www.ucsh.cl/assets/uploads/2022/10/informe_comision_ley21369.pdf
Valls Carol, R. (2008). Informe 2: Trabajo de campo cuantitativo. ¿Violencia de género en las universidades? Realidades, formas y superación. En: Violencia de Género en las Universidades Españolas. Guía de prevención y atención. (pp. 1-16). Madrid: Instituto de la Mujer. Ministerio de Igualdad.
Voth Schrag, R. J. (2017). Campus based sexual assault and dating violence: A review of study contexts and participants. Affilia: Feminist Inquiry in Social Work, 32(1), 67-80. https://doi.org/10.1177/0886109916644644
Zerán, F. (editora). (2019). Mayo feminista. La rebelión contra el patriarcado. Santiago de Chile: LOM.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana López-Dietz, Ana María Galdames , Alejandra Álvarez-Sagredo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research fosters greater global knowledge exchange.
License
The REXE Journal, “Journal of Studies and Experiences in Education,” published by the Faculty of Education at the Universidad Católica de la Santísima Concepción, is distributed under a License. Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.




