An educational strategy of the Early Warning System of the Aburrá Valley for disaster risk management
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v24i56.3002Keywords:
Science education, Informal education, Territory, Educational strategiesAbstract
This article presents the main features of the educational strategy Scientific Citizens Seeding, a methodological proposal for the social appropriation of knowledge aimed at disaster risk management in the Aburrá Valley. Since its formulation in 2016, this strategy has enabled the Early Warning System of the Aburrá Valley to strengthen educational processes for understanding the territory and the environmental phenomena that occur there, fostering decision-making capacity from an early age. The article describes the key components of this methodological and pedagogical proposal, its target audiences, and its main objectives. It also outlines the strategy’s growth over time, presenting concrete results obtained in various educational contexts, the challenges encountered during its field implementation, and the ongoing issues it faces. Moreover, it highlights the promising potential of positioning the strategy as a replicable model to enhance science education linked to territory and risk in other regions.
Downloads
References
Alarcón. S, D., & Portillo. P, F. M. (2022). Territorio, realidades socioambientales y el diálogo de saberes en educación ambiental para fortalecer la identidad territorial (Tesis de maestría). Universidad de Córdoba. https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/6782
Arteaga-Posligua, A., & Rivadeneira-Barre, P. (2023). Desarrollo de las habilidades sensoriales en los niños y niñas de 0 a 2 años de edad del CNH Chimborazo. 593 Digital Publisher CEIT, 8(3), 200–208. https://doi.org/10.33386/593dp.2023.3.1616
Bărboianu, C. (2025). Metatheoretical and epistemological investigation of the criteria of adequacy and optimisation of science communication to the general public. Current Issues in Science Communication. https://scispace.com/papers/metatheoretical-and-epistemological-investigation-of-the-1k2pjo9j9332
Baro, A. (2011). Metodologías activas, y de aprendizaje por descubrimiento. Innovación y experiencia educativas, (45), 1-11.
Castelfranchi, Y., & Fazio, M. E. (2020). Comunicación de la ciencia en América Latina: Construir derechos, catalizar ciudadanía. En RICYT (Ed.), El estado de la ciencia. Principales indicadores de ciencia y tecnología iberoamericanos / interamericanos 2020 (pp. 145–156). Red de Indicadores de Ciencia y Tecnología – Iberoamericanos e Interamericanos (RICYT). https://www.ricyt.org/2020/11/ya-se-encuentra-disponible-el-estado-de-la-ciencia-2020/
Cárdenas. C, E. I., & Flores. P, L. (2023). La interculturalidad desde la práctica pedagógica: hacia una mejor integración de las comunidades indígenas en el sistema educativo colombiano. Ciencia e Interculturalidad, 32(1).
Carol-Ann. B, L., & Navas-Iannini, A. M. (2021). Science engagement as insight into the science identity work nurtured in community‐based science clubs. Journal of Research in Science Teaching, 58(9), 1425-1454. https://doi.org/10.1002/tea.21714
Chaves, H. V., Maia, L. F. de M., Bezerra, A. L. de A., Oliveira, J. C. de, Patriota, T. C., & Maia, R. O. da S. (2021). Daily life experiences of Brazilian university students in the knowledge society. Current Psychology. https://link.springer.com/article/10.1007/s12144-019-00211-2
Churiyah, & Fitri, R. (2024). Pentingnya pendidikan sains bagi perkembangan kognitif dan kreatifitas anak usia dini [La importancia de la educación científica para el desarrollo cognitivo y la creatividad en la primera infancia]. Harmoni Pendidikan, 1(3). https://doi.org/10.62383/hardik.v1i3.406
Colom, A. (2005). Continuidad y complementariedad entre la educación formal y no formal. Revista de educación, (338), 9-22.
Comunidad Andina. (2014). Educación para la Gestión del Riesgo de Desastres: Herramientas conceptuales y metodológicas para su incorporación en la currícula. Secretaría General de la Comunidad Andina. https://www.comunidadandina.org/StaticFiles/Temas/AtencionPrevencionDesastres/EJET3EducacionGestionRiesgoDesastreHerramientasConceptualesMetodologicasEnCurricula.pdf
Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115 de 1994: Por la cual se expide la Ley General de Educación. Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles85906_archivo_pdf.pdf
Córdova. E, C. A., Ramos. P, J. V., & Velázquez. P, N. A. (2024). Gestión del riesgo de desastres y cultura preventiva en educación en Lima Metropolitana. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(31), 1745–1755.https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i31.1313
Córcoles, J. E. (2024). En el Instituto Histórico Bachiller Sabuco apuestan por un aprendizaje poderoso. El País. https://elpais.com/educacion/escuelas-en-red/2024-11-18/en-el-instituto-historico-bachiller-sabuco-apuestan-por-un-aprendizaje-poderoso.html
Cruz-Guzman, M., Granada, F., & Illescas, M. (2017). Educación científica desde la perspectiva de género: impacto del proyecto “mujeres a con-ciencia” en la formación de maestros. [Ponencia] X Congreso internacional sobre investigación en didáctica de las ciencias. Sevilla, España.
Datos abiertos de Colombia. (2024). Sedes de los Establecimientos Educativos del Departamento de Antioquia. https://www.datos.gov.co/Educaci-n/Sedes-de-los-Establecimientos-Educativos-del-Depar/tgsp-kujm/data_preview
Departamento Nacional de Planeación-DPN. (2023). Fichar DER subregiones. Juntos por el territorio. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Desarrollo%20Territorial/Portal%20Territorial/NuevosMandatarios/VALLEDEABURRA.pdf
Dewey, J. (1910). How we think. Boston: D.C. Heath and Company.
D’Onofrio, G., Arza, V., & Actis, G. (2024). Ciencia ciudadana en América Latina: Perspectivas y políticas públicas. Perfiles Educativos, 46(184), 194–217. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2024.184.61781
Eshach, H. (2007). Bridging in-school and out-of-school learning: Formal, non-formal, and informal education. Journal of Science Education and Technology, 16. https://doi.org/10.1007/s10956-006-9027-1
Facundo. D, L., Arce, S., Álvarez, R., & Fernández, R. (2022). El fomento de la ciencia, la tecnología y la innovación en jóvenes hasta el nivel de pregrado. Experiencias de países de América Latina. Papel Político, 27(2), 1–26. https://doi.org/10.11144/Javeriana.papo27-2.fcti
Figueroa. C, I., Pezoa. C, E., Elías. G, M., & Díaz. A, T. (2020). Habilidades de pensamiento científico: Una propuesta de abordaje interdisciplinar de base sociocrítica para la formación inicial docente. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(41), 257-273. https://doi.org/10.21703/rexe.20201941figueroa14
Freire, H. (2021). Educar para amar la tierra. En J. Feu i Gelis, X. Besalú Costa & J. M. Palaudàrias i Martí (Coords.), La renovación pedagógica en España. Una mirada crítica y actual (pp. 281–308). Ediciones Morata.
García, Y., Reyes, D., & Burgos, F. (2017). Actividades STEM en la formación inicial de profesores: nuevos enfoques didácticos para los desafíos del siglo XXI. Diálogos Educativos, 18(33), 37-48.
Giardullo, P. (2023). Technoscience and its publics: The social construction of the divide between experts and non-experts. Science, Technology & Society, 28(1), 1–20. https://doi.org/10.1177/09717218231123456
Gobierno de Costa Rica. (2022). Estrategia de Gestión del Riesgo de Desastres en el Sector Educación (2022-2026). https://vra.ucr.ac.cr/wp-content/uploads/2024/08/ESTRATEGIA-DE-GESTION-DEL-RIESGO-DE-DESASTRE-EN-EL-SECTOR-EDUCACION_compressed-1.pdf
Gómez, L. Muriel, L., & Londoño, D. (2019). El papel del docente para el logro de un aprendizaje significativo apoyado en las TIC. Encuentros, 17(02), 118-131.
González. G, E. J., & Meira. C, P. Á. (2020). Educación para el cambio climático: ¿educar sobre el clima o para el cambio? Perfiles Educativos, 42(168), 157–174. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.168.59464
Gökmenoğlu, T., et al. (2021). Exploring the interplay between curriculum and textbooks in disaster risk reduction education: Insights and implications. International Journal of Disaster Risk Reduction, 96, 103949.
Gutierrez. O, S., & Díaz. T, H. (2021). La educación virtual en tiempos de pandemia. Revista Gestión y Desarrollo Libre, 6(11), 131-149.
Haidt, J. (2024). The anxious generation: How the great rewiring of childhood is causing an epidemic of mental illness. Penguin Press.
Hernández, J., Figueroa, M., Carulla, C., Patiño, I., Tafur, M., & Duque, M. (2004). Pequeños científicos, una aproximación sistémica al aprendizaje de las ciencias en la escuela. Revista de estudios sociales (19), 51-59.
IDIGER. (2021). Procedimiento de educación para la reducción del riesgo y adaptación al cambio climático (Versión 6). Instituto Distrital de Gestión de Riesgos y Cambio Climático – IDIGER. https://www.idiger.gov.co/documents/20182/981371/GR-PD-08+Procedimiento+de+educaci%C3%B3n+para+la+reducci%- C3%B3n+del+riesgo+y+adaptaci%C3%B3n+al+cambio+clim%C3%A1tico+V6.pdf/8da727a6-b471-4d84-bc45-e20b39061b36
Ikeda, M., Toshimitsu, N., Reo, K., Tai-Young, Y., Shingo S., Shingo N., Takashi, O., Shun, E., Mitsuhiro, H., Seigo, Y., Satoru, A., Shinya, M., & Junya, T. (2021). Development of disaster management education program to enhance disaster response capabilities of schoolchildren during heavy rainfall–Implementation at elementary school in Nagaoka City, Niigata Prefecture, a disaster-stricken area. Journal of disaster research 16(7), 1121-1136. https://doi.org/10.20965/jdr.2021.p1121
Illinois Mathematics and Science Academy. (2024). Student Inquiry and Research (SIR). https://www.imsa.edu/academics/student-inquiry-and-research-sir/
Kähler, J. Hahn, I., & Köller, O. (2020). The development of early scientific literacy gaps in kindergarten children. International Journal of Science Education 42(12), 1988-2007. https://doi.org/10.1080/09500693.2020.1808908
Kim, M., & Dopico, E. (2014). Science education through informal education. Cultural Studies of Science Education, 11(2), 439–445. https://doi.org/10.1007/s11422-014-9639-3
Kim, P., Thiessen, R., & Wang, W. (2009). Stanford Mobile Inquiry-based Learning Environment (SMILE). Stanford University Graduate School of Education. https://gse-it.stanford.edu/smile
Liu, Y., Ma, S., & Chen, Y. (2024). The impacts of learning motivation, emotional engagement and psychological capital on academic performance in a blended learning university course. Frontiers in Psychology, 15, 1357936. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1357936
Llorente, C., Revuelta, G., & Carrió, M. (2021). Social participation in science: Perspectives of Spanish civil society organizations. Public Understanding of Science, 30(1), 36–54. https://doi.org/10.1177/0963662520960663
Lu, Y. (2025). Self-directed learning strategies and knowledge construction of university students: Achieving learning goals and managing cognitive load. International Journal of Education and Social Development, 3(1), 1–15. https://doi.org/10.54097/s8r0xj17
Mattelart, A. (1983). Technology, Culture, and Communication: Research and Policy Priorities in France. Journal of Communication, 33(3), 59-73. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1983.tb02407.x
Matthiesen, F. K., Nolte, G., Rehling, F., Arjana, I. G., Sitompul, L. U., Yelianti, U., & Bögeholz, S. (2024). Spatial and social relevance perceptions by pre-service teachers of socioscientific issues. Frontiers in Education, 9, 1421716. https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1421716ResearchGate+3
Mejía-Saldarriaga, D.; Londoño-Rivera, A. M.; Quintero-Quintero, P. A. (2021). Apropiación social de la ciencia y la tecnología en Medellín: contribuciones al debate sobre su evaluación. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 13(24), 163-191. https://doi.org/10.22430/21457778.1793
Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación. (2015). Programa Ondas. https://www.apccolombia.gov.co/sites/default/files/archivos_usuario/2016/programa-ondas.pdf
Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación. (2021). Política pública de apropiación social del conocimiento en el marco de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/politica_publica_de_apropiacion_social_del_conocimiento.pdf
Ministerio de Cultura, Perú. (2024). Plan de educación comunitaria en gestión del riesgo de desastres del Archivo General de la Nación 2024–2025. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/5651450/5007757-plan-deeducacion-comunitaria-en-gestion-del-riesgo-de-desastres-del-agn-2024-2025.pdf
Mora, W. (2023). Articulación entre educación ambiental y educación en ciencias en escenarios de cambio global: aportes a una educación resiliente pos-sostenibilidad desde una didáctica centrada en cuestiones ambientales. En Parga-Lozano, D. L; Zapata. C, P; Tuay-Sigua, R. N. Educación en ciencias y matemáticas: contextos, desafíos y oportunidades (pp. 169-200). Universidad Pedagógica Nacional. 169-200.
Mustafayeva, S. (2024). Educational environment in active learning and its possibilities in modern pedagogical process. Naukovì pracì. https://doi.org/10.62706/bqiz.2024.v18i1.91
Mutsau, S., & Billiat, E. (2015). Leveraging schools systems as a locus for disaster risk reduction in Zimbabwe. Journal of Education and Practice, 6(29), 163–173. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1081275.pdf
Organización de Naciones Unidas (ONU). (2015). Marco de Sendai para la Reducción del Riesgo de Desastres 2015-2030. https://www.unisdr.org/files/43291_spanishsendaiframeworkfordisasterri.pdf
Ouyang, F., & Xu, W. (2024). The effects of educational robotics in STEM education: a multilevel meta-analysis. International Journal of STEM Education, 11(7). https://doi.org/10.1186/s40594-024-00469-4
Oviedo-Torres, M., García-Martínez, T. de S., Betancourt-Esparza, M. C., & Cheverría-Rivera, S. (2020). Articulación entre teoría y práctica desde aprendizaje significativo en el campo de enfermería. Enfermería Universitaria, 18(2).
Pabón, R. (2018). Apropiación social del conocimiento: una aproximación teórica y perspectivas para Colombia. Revista Educación y Humanismo 20(34), 116-139.
Palmer, J. (2023). Colombian city pioneers path to “early warnings for all”. Eos, 104. https://doi.org/10.1029/2023EO230230
Polman, J. L., & Scornavacco, K. (2022). Significados y prácticas de la enseñanza y el aprendizaje basados en la indagación en el Bachillerato Internacional. Organización del Bachillerato Internacional. https://www.ibo.org/globalassets/new-structure/research/pdfs/inquiry-based-teaching-and-learning-summary-es.pdf
Parra Góez, M. A., Herrera-López, A. C., Cadavid, M. A., Betancur Arboleda, E., & Prieto-Parra, E. (2024). Una estrategia interdisciplinar para la gestión del riesgo de desastres y la adaptación al cambio climático: SIATA para la escuela. En M. Bermúdez Vázquez & M. Rojano Simón (Coords.), Diálogo frente a espejismo: Ensayos sobre pensamiento y sociedad en el mundo contemporáneo (pp. 193–231). Dykinson S.L.
Puzyreva, K., & de Vries, D. H. (2021). ‘A low and watery place’: A case study of flood history and sustainable community engagement in flood risk management in the County of Berkshire, England. International Journal of Disaster Risk Reduction, 52, 101980. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2020.101980
Ramos, M., Lizeth, C., Ventura, R., & Hernández, R. (2021). La influencia docente y el rendimiento académico en estudiantes de una Universidad Pública Mexicana. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(8), 1-21. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2755
Reyes-Cárdenas, F., & Padilla-Martínez, K. (2012). La indagación y la enseñanza de las ciencias. Educación Química, 23(4), 415–421. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-893X2012000400002
Sanabria-Z, J., Alfaro-Ponce, B., González Peña, O.I., Terashima-Marín, H., & Ortiz-Bayliss, J.C. (2022). Engagement and Social Impact in Tech-Based Citizen Science Initiatives for Achieving the SDGs: A Systematic Literature Review with a Perspective on Complex Thinking. Sustainability, 14, 10978. https://doi.org/10.3390/su141710978
Sánchez, I. (2017). Aprendizaje basado en preguntas y su impacto en las estrategias de aprendizaje en física. [Ponencia] X Congreso internacional sobre investigación en didáctica de las ciencias. Sevilla, España.
Sánchez. P, J. L. (2021). ¿Cuál es el impacto de enseñar por escenarios el idioma inglés en la Fundación Word Language Foundation? [Tesis de maestría, Universidad Nacional Abierta y a Distancia]. Repositorio UNAD. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/44083
Šakić Trogrlić, R., van den Homberg, M., Budimir, M., McQuistan, C., Sneddon, A., & Golding, B. (2022). Early warning systems and their role in disaster risk reduction. En B. Golding (Ed.), Towards the “Perfect” Weather Warning (pp. 11–46). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-98989-7_2
Sbarbati, N. (2015). Educación en ciencias basada en la indagación. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad – CTS, 10(28), 1-10 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92433772001
Shein, P., Swinkels, D., & Chen, C. 2018. Equitable Access to Informal Science Education Institutions. The Asia-Pacific Education Researcher, (2),159-170. https://doi.org/10.1007/s40299-018-0422-1
SIATA. (2022). Estrategias de educación. Sistema de Alerta Temprana del Valle de Aburrá. https://siata.gov.co/sitio_web/index.php/estrategiasEducacion#estrategiasEducacion
Sirvent, M. T., Toubes, A., Santos, H., & Llosa, S. (2010). Revisión del concepto de Educación No Formal. Debates y perspectivas. Cuadernos de Antropología Social, (29), 11–30. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/10052
Sistema Nacional de Información de la Educación Superior (SNIES). (2021). Preguntas frecuentes. https://snies.mineducacion.gov.co/1778/w3-article-391642.html?_noredirect=1
Sobel, D. (2020). Place-based education: Connecting classrooms and communities (2ª ed.). Orion Society.
Sullivan, A., & Umasch, M. (2017). Dancing robots: integrating art, music, and robotics in Singapore’s early childhood centers. International Journal of Technology and Design Education, 28(2), 325-346. https://doi.org/10.1007/s10798-017-9397-0
Tobar. V, S. L., Mancheno. P, L. P., & Andaluz. Z, J. V. (2020). Educación intercultural conceptualización. Magazine De Las Ciencias: Revista De Investigación e Innovación, 5, 151-165.
Townsend, A., McKinnon, D., Fitzgerald, M., & Morris, J. (2016). Educative curricula and PCK development driven by STEM professional learning in rural and remote schools: A longitudinal type IV case study. International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 24(4), 1–17.
UNESCO. (1999). Declaration on science and the use of scientific knowledge. World Conference on Science for the Twenty-First Century. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000116341
UNESCO. (2021a). Curso sobre educación para la gestión del riesgo de desastres. UNESCO. https://openlearning.unesco.org/courses/course-v1:UNESCO+UNESCO-03_ES+2021_01/about
UNESCO. (2021b). Recomendación sobre la Ciencia Abierta. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379949_spa
Unidad Nacional de Gestión del Riesgo de Desastres (UNGRD). (2016). Guía para la Implementación de Sistemas de alerta temprana. República de Colombia.
United Nations Office for Disaster Risk Reduction (UNISDR). (2009). Terminología sobre reducción del riesgo de desastres. https://www.unisdr.org/files/7817_UNISDRTerminologySpanish.pdf
Universidad de EAFIT. Universidad de los niños EAFIT. (2011). Sin preguntas ¿Para qué respuestas?. Universidad de EAFIT.
Vallejo-Sierra, R., & Pirela-Morillo, J. (2023). Ciencia Abierta en la perspectiva de la calidad de la educación. Cultura, Educación y Sociedad, 14(2), 91–114. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.14.2.2023.05
World Meteorological Organization (WMO). (2022). Early warnings for all. The UN Global Early Warning Initiative for the Implementation of Climate Adaptation, Executive Action Plan 2023-2027. https://library.wmo.int/idurl/4/58209
Yepes, I., Barone, D. A. C., & Porciuncula, C. M. D. (2021). Use of drones as pedagogical technology in STEM disciplines. Informatics in Education, 20(2), 305–321. https://www.researchgate.net/publication/352843511_Use_of_Drones_as_Pedagogical_Technology_in_STEM_Disciplines
Zuleta, O. (2005). La pedagogía de la pregunta. Una contribución para el aprendizaje. Educere, 9(28), 115-119.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Adriana Carolina Herrera-López, Maria Alejandra Parra Góez, Eliana Prieto Parra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research fosters greater global knowledge exchange.
License
The REXE Journal, “Journal of Studies and Experiences in Education,” published by the Faculty of Education at the Universidad Católica de la Santísima Concepción, is distributed under a License. Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.




