Lexical barriers between millennial teachers and alpha students in the second basic cycle of subsidized private schools in the commune of Curicó

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v24i55.3028

Keywords:

linguistics barriers, millennials, alpha, teaching-learning process

Abstract

The effective communication between teachers and students is fundamental for a successful teaching and learning process, however, the growing generational gap poses new challenges. This investigation focuses on analyzing the communications barriers that arise in the interaction between millennial teachers and generation alpha students, specifically in an educational context ranging from fifth to eight grades. This article adopts a mixed method approach, with a predominance of qualitative data. A structured interview and a survey were conducted by nine millennial teachers working in partially subsidized private schools in the city of Curicó. The applied instruments collected relevant data for the analysis and support of this study, gathering information about the barriers that influence and affect the communication and the learning process between millennials teachers and generation alpha students.

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Author Biographies

  • Alejandro Espinoza Guzmán, Universidad Católica del Maule, Chile

    Spanish and social communication teacher; Bachelor of Education; Master in Teaching of the Mother Language, Doctor in Teaching of Language and Literature, with sixteen years of professional experience in educational establishments and eight in higher education. Mastery in the implementation of training programs focused on the development of communication skills in initial training.

  • Pía Barrios Medina, Universidad Católica del Maule, Chile

    Licenciada en educación de la carrera de Pedagogía General Básica con mención en Ciencias Naturales por la Universidad Católica del Maule. Participa activamente en un proyecto de investigación interdisciplinario que articula las Ciencias Naturales y la Matemática en la enseñanza.

  • Agustín Brito Flores, Universidad Católica del Maule, Chile

    Estudiante de Pedagogía en Educación General Básica con mención en Matemática en la Universidad Católica del Maule, sede Curicó. Sobresale por su dedicación a la docencia, su genuina vocación pedagógica y su constante búsqueda de estrategias innovadoras para enseñar matemáticas de manera inclusiva y significativa en distintos contextos escolares.

  • Valentina Galdames Baro , Universidad Católica del Maule, Chile

    Estudiante de Pedagogía en Educación General Básica con mención en Lenguaje en la Universidad Católica del Maule, sede Curicó. Destaca por su compromiso con la enseñanza del lenguaje, su profunda vocación docente y su permanente interés por aplicar enfoques didácticos creativos e inclusivos que respondan a las características culturales, lingüísticas y contextuales de sus estudiantes.

  • Fuxie Leal Guzmán, Universidad Católica del Maule, Chile

    Licenciada en educación de la carrera de Pedagogía General Básica con mención en Matemática por la Universidad Católica del Maule. Participa activamente en un proyecto de investigación interdisciplinario que articula las Ciencias Naturales y la Matemática en la enseñanza.

  • Aline Maldonado Herrera, Universidad Católica del Maule, Chile

    Estudiante de Pedagogía en Educación General Básica con mención en Ciencias en la Universidad Católica del Maule, sede Curicó. Sobresale por su dedicación a la docencia, su genuina vocación pedagógica y su constante búsqueda de estrategias innovadoras para enseñar ciencias de manera inclusiva, reflexiva y contextualizada, promoviendo el pensamiento crítico y valorando la diversidad cultural y cognitiva del estudiantado.

  • Joaquin Torres Madariaga, Universidad Católica del Maule, Chile

    Estudiante de Pedagogía en Educación General Básica con mención en Matemática en la Universidad Católica del Maule, sede Curicó. Se destaca por su compromiso con la enseñanza, su vocación educativa y su interés por mejorar la didáctica de las matemáticas en contextos escolares diversos.

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Published

2025-07-30

Issue

Section

Investigación

How to Cite

Espinoza Guzmán, A., Barrios Medina, P. ., Brito Flores, A., Galdames Baro , V. ., Leal Guzmán, F. ., Maldonado Herrera, A., & Torres Madariaga, J. . (2025). Lexical barriers between millennial teachers and alpha students in the second basic cycle of subsidized private schools in the commune of Curicó. Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 24(55), 85-102. https://doi.org/10.21703/rexe.v24i55.3028