Can a private religious school be inclusive? A case study analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v24i56.3351

Keywords:

Inclusive education, Private schooling, Education diversification, Religious school, Case study

Abstract

In Chile, inclusive education is promoted as a fundamental principle of quality education, with particular emphasis on publicly subsidized schools. However, its implementation faces significant challenges in the context of private fee-paying schools, where there is little discussion about the compatibility between inclusion and private education. Within this framework, the aim of this study was to explore inclusive processes, as well as the facilitators, barriers, and challenges, in a private religious school that identifies as inclusion-oriented, located in central Chile. Using a qualitative and interpretive approach, the relevance of the school's internal policies and practices was examined through interviews, focus groups, and document analysis. The findings indicate that, although the school has support mechanisms to address diversity and a value framework inspired by Catholicism that aligns with inclusive principles, significant tensions remain in the effective implementation of inclusion. These tensions are evident both in the conceptual understanding and in the enactment of practices that contradict the principles of participation and recognition of difference. Furthermore, the discussions highlight a structural and theoretical tension between the inclusive ideal as an educational horizon and the specific conditions that characterize private education.

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Author Biographies

  • Beatriz Lagos, Andrés Bello University

    Licenciada en Artes por la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso y profesora de Artes Visuales en Enseñanza Media por la Universidad Andrés Bello. Su formación combina el desarrollo artístico con una orientación pedagógica centrada en la experimentación, la reflexión crítica y la construcción de aprendizajes significativos a través del Arte. Actualmente se desempeña como ayudante de docencia para la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso y la Universidad Andrés Bello. 

  • René Valdés, Andrés Bello University

    Doctor en Psicología por la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (Chile). Actualmente se desempeña como investigador de la Facultad de Educación y Ciencias Sociales de la Universidad Andrés Bello. Cuenta con una centena de publicaciones en temáticas relacionadas con la educación inclusiva, el liderazgo escolar y la relación migración-escuela. Es autor del libro “La Escuela Inclusiva en la Sociedad del Rendimiento” (RIL, 2023) y coautor y coordinador del libro “Dar vuelta la sala de clases” (RIL, 2024).

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Published

2025-12-09

Issue

Section

Investigación

How to Cite

Lagos, B., & Valdés, R. (2025). Can a private religious school be inclusive? A case study analysis. Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 24(56), 244-257. https://doi.org/10.21703/rexe.v24i56.3351