Design ans experience of cooperative learning in the area of Sciences
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.20191838carrasco13Keywords:
University, Cooperative Learning, Evaluation, InnovationAbstract
At present, higher education demands innovation processes that facilitate the improvement of student learning. We present the design and development of a cooperative learning experience in the superior institution in a subject of the Degree in Chemical Engineering developed during three academic years. The level of satisfaction of the students was assessed by means of a questionnaire according to the Likert scale, which was approached with respect to three dimensions (methodology, competences and experiences) and their corresponding subdimensions (activities developed, class dynamics, role of the teacher, relation tasks and time, autonomy of the students, protagonists of the formation and differences between the received methodologies). The results show that student satisfaction in relation to cooperative learning lies in the distribution of tasks and the ability to work actively.
Downloads
References
Aronson, E. (1978). The Jigsaw Classroom. California: Beverly Hills, Sage.
Bergmann, J., y Sams, A. (2012). Flip your classroom: Reach every student in every class every day. Eugene: International Society for Technology in Education.
Bonals, J., y Sánchez, M. (2007). Manual de asesoramiento psicopedagógico. Barcelona: Graó.
Camacho, L.M.D., Barrera, H.S., y Castillo, D.J.P. (2017). Relación entre el Rendimiento Académico en Matemáticas y los Estilos de Aprendizaje de los Estudiantes de la Fundación Universidad Autónoma de Colombia-Fuac-. Journal of Learning Styles, 10(20), 34-62. https://doi.org/10.55777/rea.v10i20.1056
Cepeda, R.R. (2018). Los modelos de aprendizaje de Kolb, Honey y Mumford: implicaciones para la educación en ciencias. Sophia, 14(1), 51-64. https://doi.org/10.18634/sophiaj.14v.1i.698
Díaz, M. R. G., & Saldías, S. G. (2014). Lenguaje para el siglo XXI: un vínculo de interés. Contextos: Revista de humanidades y ciencias sociales, (32), 59-69.
Fernández, N. G., & Ruiz, M. G. (2007). El Aprendizaje Cooperativo como estrategia de Enseñanza-Aprendizaje en Psicopedagogía (UC): repercusiones y valoraciones de los estudiantes. Revista Iberoamericana de Educación, 42(6), 1-13. https://doi.org/10.35362/rie4262379
Gallardo, G., & Reyes, P. (2018). Relación profesor-alumno en la universidad: arista fundamental para el aprendizaje. Calidad en la Educación, 32, 78-108. https://doi.org/10.31619/caledu.n32.152
García Diego, C. M., Castañeda López, E., & Mansilla Morales, J. M. (2018). Experiencia de innovación en el aula desde la autorregulación y los estilos de aprendizaje. Tendencias Pedagógicas, 31, 137-148. https://doi.org/10.15366/tp2018.31.008
Gokhale, A. (1995). Collaborative Learning Enhances Critical Thinking. Journal of Technology Education, 7 (1). Recuperado de http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/jtev7n1/gokhale.jte-v7n1.html
González, M.L., Marchueta, J., y Vilche, E. (2013). Modelo de aprendizaje experiencial de Kolb aplicado a laboratorios virtuales en Ingeniería en Electrónica. I Jornadas Nacionales de TIC e Innovación en el Aula. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/26533/Documento_completo.pdf?sequence=1
Hannan, A., & Silver, H. (2005). La innovación en la enseñanza superior. Enseñanza, aprendizaje y culturas institucionales. Educatio Siglo XXI, 23, 215-217.
Iborra, A., & Izquierdo, M. (2010). ¿Cómo afrontar la evaluación del aprendizaje colaborativo? Una propuesta valorando el proceso, el contenido y el producto de la actividad grupal. Revista General de Información y Documentación, 20, 221-241. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/view/RGID1010110221A/9030
Imbernon, F., & Medina, J.L. (2008). Metodología Participativa en el aula universitaria. La participación del alumnado. Barcelona: Octaedro.
Jauregui, P. A., Vidales, K. B., Casares, S. G., & Fuente, A. V. (2014). Estudio de caso y aprendizaje cooperativo en la universidad. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 18(1), 413-429.
Johnson, D., & Johnson, R. (1999). Making cooperative learning work. Theory into practice, 38(2), 67-73.
Kagan, S. (1985). Co-op co-op: A Flexible Cooperating Learning Technique. En S. Kagan (ed.), -. (pp. 437-462). New York: Plenum Press.
Kolb, D.A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall.
León del Barco, B., Mendo-Lázaro, S., Felipe-Castaño, E., Polo del Río, M.I., y Fajardo-Bullón, F. (2017). Potencia de equipo y aprendizaje cooperativo en el ámbito universitario. Revista de Psicodidáctica, 22 (1), 9-15.
Manero, C.B., Chavarría, P.L., y Navarro, M.M. (2011). Innovación en la docencia universitaria a través de la metodología. MTD. Revista de Educación, 355, 233-234. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-355-117
Moreira, M. A., & Segura, J. A. (2009). E-learning: enseñar y aprender en espacios virtuales.
Noguero, F.L. (2005). Metodología participativa en la enseñanza universitaria. Madrid: Narcea Ediciones.
Noguero, F. L. (2006). Metodología participativa en la enseñanza universitaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(3), 313-316.
Puello, S. C., Hernández, L. F. H. F., Jaraba, K. S., & Santana, N. R. (2019). Los estilos de aprendizaje y su utilidad en la educación superior. Revista Adelante-Ahead, 8(1).
UNESCO (2015). La Educación para Todos, 2000-2015: Logros y desafíos. Paris: Ediciones UNESCO.
Vilanova, S. L., Mateos-Sanz, M. D. M., & García, M. B. (2011). Las concepciones sobre la enseñanza y el aprendizaje en docentes universitarios de ciencias. Revista iberoamericana de educación superior, 2(3), 53-75.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 REXE- Revista de Estudios y Experiencias en Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research fosters greater global knowledge exchange.
License
The REXE Journal, “Journal of Studies and Experiences in Education,” published by the Faculty of Education at the Universidad Católica de la Santísima Concepción, is distributed under a License. Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.




