Policies, curricular actions and Educational Reform in Chile

Authors

  • Viola Soto Guzmán Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Chile

DOI:

https://doi.org/10.21703/rexe.v1i1.282

Keywords:

Educational policies, Curriculum, Modernity, Cultural Pertinence, Chilean Educational Reform

Abstract

This article reflects on and interprets the curricular proposals born of the public policies that orient and set the standards of the Chilean Educational Reform. It also attempts to analyze the complexity of the education quality enhancement from a two side perspective: the modernization processes and our country’s return to democracy. The article emphasizes the difficulties in the integral change process of the theory and curricular practice approach that the new and in-service teacher-training programs imply.

It is assumed that curricular policy decisions aim at solving the problems of education quality that are produced by the incorporation process into modernity and are also related to our own historical processes. The idea is to incorporate teachers into a better use of the spaces of freedom conferred by public policies in order that they take part in curricular decision-making with degrees of flexible autonomy and according to the type of man and society that they consciously want to help building.

The development of the curricular proposals in the context of the interpretation of the public policies attempts to contribute to the overcoming of the gap that characterized teacher training programs during almost two decades in regard to the political, socio-cultural and historical basis of education.

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Author Biography

  • Viola Soto Guzmán, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Chile

    La profesora Viola Soto Guzmán es profesora de Historia y Geografía y Educación Cívica, titulada en el Instituto Pedagógico de la Universidad de Chile. Se especializó en Curriculum y Experimentación Pedagógica en la Universidad de Syracuse, New York. Hizo su carrera en el Liceo Experimental Manuel de Salas. Fue académica de la Facultad de Filosofía y Educación de la U. de Chile y de la Escuela de Educación de la Pontificia U. Católica. Trabajó en América Latina en cargos de O.E.A y contratos directos de algunos países. Premio Nacional de Educación 1991, ha sido la Coordinadora General de Postgrado en educación de la UMCE hasta 1999 y sigue ejerciendo en Curriculum en ese Postgrado hasta ahora.

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Published

2002-12-01

Issue

Section

Estudios y Debates Pedagógicos

How to Cite

Soto Guzmán, V. (2002). Policies, curricular actions and Educational Reform in Chile. Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 1(1), 57-74. https://doi.org/10.21703/rexe.v1i1.282