Policies, curricular actions and Educational Reform in Chile
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v1i1.282Keywords:
Educational policies, Curriculum, Modernity, Cultural Pertinence, Chilean Educational ReformAbstract
This article reflects on and interprets the curricular proposals born of the public policies that orient and set the standards of the Chilean Educational Reform. It also attempts to analyze the complexity of the education quality enhancement from a two side perspective: the modernization processes and our country’s return to democracy. The article emphasizes the difficulties in the integral change process of the theory and curricular practice approach that the new and in-service teacher-training programs imply.
It is assumed that curricular policy decisions aim at solving the problems of education quality that are produced by the incorporation process into modernity and are also related to our own historical processes. The idea is to incorporate teachers into a better use of the spaces of freedom conferred by public policies in order that they take part in curricular decision-making with degrees of flexible autonomy and according to the type of man and society that they consciously want to help building.
The development of the curricular proposals in the context of the interpretation of the public policies attempts to contribute to the overcoming of the gap that characterized teacher training programs during almost two decades in regard to the political, socio-cultural and historical basis of education.
Downloads
References
Banco Mundial. (2000). «Plan del Gobierno: Se ampliará la escolaridad en 400 Liceos” en El Mercurio, 17 de abril, Santiago de Chile.
Bernstein, B. (1988). «Observaciones en torno a educación y democracia», en Alvayay, R. y Rulz, C. Democracia y participación. Ediciones Melquíades, Santiago de Chile, pp. 197 - 220.
Brunner, J. J. (1986). «La cultura autoritaria y la escuela” en Cuadernos políticos. N° 46, abril- junio, Ediciones Era, México.
Castells, M. (1998). “La era de la información. Economía, sociedad y cultura”. Volumen III, Alianza Editorial, Madrid.
Comité técnico asesor del diálogo nacional sobre la modernización de la educación chilena. (1994). “Los desafíos de la educación chilena frente al silo XXI" Santiago de Chile.
Connell, R. W. (1997) “Escuelas y justicia social”. Morata, Madrid.
División de Educación Superior del Ministerio de Educación de Chile. (1996) «Documento Preliminar sobre fortalecimiento de la profesión docente en lo relativo al mejoramiento de la formación inicial y al perfeccionamiento fundamental de los profesores». Santiago de Chile, 15 de julio.
Durkheim, E. (1902). “Educación y Sociología”, Ediciones La Lectura, Ciencia y Educación Contemporánea, Madrid.
Esteve, J. M. y Franco, S. (1995), “Los profesores ante el cambio social”, Editorial J. Vera ANTHROPOS, Universidad Pedagógica Nacional, Barcelona.
Freire, P. (1998). “Pedagogía de la autonomía”. Siglo XXI, México.
García- Huidobro, J. E. (1999). (Ed). “La Reforma educacional chilena”. Editorial Popular, Madrid.
Gianetti, E. (2000). citado en Herrera, V. y Macari M. «El otro lado de la mundialización. Un problema del porte del planeta» en Revista El Sábado. Ei Mercurio, Santiago de Chile, 19 de agosto.
Gobierno de Chile. (1990). «Ley Orgánica Constitucional de Enseñanza N° 18.962» en Diario Oficial de la República de Chile. 10 de marzo, Santiago de Chile.
Serrano, S. (1994). “Universidad y Nación. Chile en el siglo XIX”. Editorial Universitaria, Santiago de Chile.
Soto Guzmán, V. (2000). «Conversando sobre la calidad' de la educación» en Revista Docencia. Colegio de Profesores de Chile. A.G. N° 11, septiembre, Santiago de Chile.

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2002 REXE- Revista de Estudios y Experiencias en Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research fosters greater global knowledge exchange.
License
The REXE Journal, “Journal of Studies and Experiences in Education,” published by the Faculty of Education at the Universidad Católica de la Santísima Concepción, is distributed under a License. Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.