Self-perception of teachers and the management team regarding the inclusion process in secondary educational establishments
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v24i56.3018Keywords:
Inclusive education, Cultural diversity, Teachers, Teaching practice, PerceptionAbstract
Inclusion is a human right, where inclusive education seeks to increase the learning and participation of all students, not only those who have a learning difficulty or disability. Society is generating processes to adopt inclusion and one of these is the area of education, which is why the objective of this research was to describe the self-perceptions of teachers and the management team about the processes of inclusive education at the level. secondary. Quantitative research with a cross-sectional design, of a descriptive nature, was conducted. The sample included thirty people, including teachers and the management team of two educational establishments in the Ñuble region. The instrument was the “Inclusive selfascription scale in secondary teachers in Chile” (Castro et al., 2017), and a sociodemographic questionnaire was also added. The self-perception of teachers and the management team in the establishments was positive for the three dimensions evaluated: culture, policy and inclusive practices; 65.5% of those surveyed create inclusive classes and 66% use tools and supports to generate inclusion in their teaching. Personal criticism against inclusion increases with age, however, it was shown that the management team has a more positive self-perception compared to the teachers, as well as the differential education teachers. The teacher's self-perception of their role in educational inclusion is positive and favorable for their development, urging them to create opportunities for training and reflection on these issues.
Downloads
References
Booth, T. y Ainscow, M. (2000). Índice de Inclusión: Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. Centre for Studies on Inclusive Education. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/17276
Booth, T. y Ainscow, M. (2011). Guía para la Educación Inclusiva: Desarrollando el aprendizaje y la participación de los centros escolares. FUHEM & OEI.
Cañedo Ortiz, T., & Figueroa Rubalcava, A. (2013). La práctica docente en educación superior: una mirada hacia su complejidad. Sinéctica, (41), 2-18. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2013000200004&lng=es&tlng=es
Castillo Armijo, P. (2021). Inclusión educativa en la formación docente en Chile: tensiones y perspectivas de cambio. Revista de estudios y experiencias en educación, 20(43), 359-375. https://dx.doi.org/10.21703/rexe.20212043castillo19
Castro, F., Castañeda, M. T., Ossa, C. J., Blanco, E. y Castillo, N. (2017). Validación de la escala de autoadscripción inclusiva en docentes secundarios de Chile. Psicología Educativa, 23, 105-113. http://dx.doi.org/10.1016/j.pse.2017.05.003
Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas. (2008). Marco para la Buena Enseñanza (7a. ed.). Ministerio de Educación. https://www.cpeip.cl/wp-content/uploads/2019/01/Marco-buena-ensenanza.pdf
Contreras Cueva, F., Ibarra Muñoz, F., Sánchez Cruz, M., Parra Muñoz, J., Sobarzo -Ruíz, R., & Gutiérrez Soto, M. (2021). Descripción de la praxis institucional de un centro educativo respecto al enfoque de educación inclusiva. Revista Estudios En Educación, 4(7), 78-96. http://ojs.umc.cl/index.php/estudioseneducacion/article/view/232
Dueñas Buey, M. L., (2010). Educación inclusiva. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2),358-366.
Duk, C., & Murillo, F. J. (2016). La Inclusión como Dilema. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 10(1), 11-14. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782016000100001
Escribano, A., & Martínez, A. (2016). Inclusión educativa y profesorado inclusivo, aprender juntos para aprender a vivir juntos. Narcea.
Fernández Batanero, J. (2013). Competencias docentes y educación inclusiva. Revista electrónica de investigación educativa, 15(2), 82-99. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412013000200006&lng=es&tlng=es
Granada Azcárraga, M., Pomés Correa, M., & Sanhueza Henríquez, S. (2013). Actitud de los profesores hacia la inclusión educativa. Papeles de trabajo - Centro de Estudios Interdisciplinarios en Etnolingüística y Antropología Socio-Cultural, (25). http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1852-45082013000100003&lng=es&tlng=es
Iturra González, P. (2019). Dilemas de la inclusión educativa en el Chile actual. Revista Educación las Américas, vol. 8. https://doi.org/10.35811/rea.v8i0.7
IBM Corp. (2015). IBM SPSS Statistics for Windows, Version 23.0. IBM Corp.
Journal of Neuroeducation, (2022). Diseño universal para el aprendizaje y neuroeducación. Revista de neuroeducación, 2022, 3(1), 99-108. https://doi.org/10.1344/joned.v3i1
López Meneses E., Cobos Sanchiz, D., Molina García, L., Jaén Martínez, A., & Martín Padilla, A. (2020). Claves para la innovación pedagógica ante los nuevos retos: respuestas en la vanguardia de la práctica educativa. Octaedro.
Martín, D., González, M., Navarro, Y. & Lantigua, L. (2017). Teorías que promueven la inclusión educativa. Universidad de Matanzas, Cuba. https://www.redalyc.org/journal/4780/478055150007/html/
Ministerio de Educación (2019). Retroalimentación de las prácticas pedagógicas. https://www.cpeip.cl/wp-content/uploads/2019/03/retroalimentaci%C3%B3n_marzo2019.pdf
Ministerio de Educación (2020). Plan de aseguramiento de la calidad de la educación 2020-2023. https://www.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/19/2020/07/SAC-2020-2023_vf.pdf
Núñez-Ayala, D. E., & Jacobo-García, H. M. (2022). Perfil Profesional Inclusivo y Diversidad: Teorías Implícitas del Profesorado Principiante. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 16(2), 71-88. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782022000200071
Pérez, M. E. (2017). Aulas inclusivas, experiencias prácticas. Altaria.
Pincheira Muñoz, L. E. (2020). Intercambios discursivos y representaciones de docentes, directivos, y profesionales no docentes sobre modelos de educación multicultural e intercultural. Transformación, 16(1), 14-29. Epub 01 de enero de 2020. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552020000100014&lng=es&tlng=es
Ponce Ruiz, D. V., Viteri Álvarez, J. G., Flores Galán, A. M., & Zamora Bernita, F. J. (2022). Los docentes como líderes axiológicos culturales en entornos complejos de formación humana y profesional. Revista Conrado, 18(85), 136-141.
Sáenz, E. (2020) La autoevaluación de centros educativos de infantil y primaria para la mejora de la atención a la diversidad. Rev. Colombiana. educ. [online]. 2022, n.85, pp.31-54. Epub Nov 27, 2022. ISSN 0120-3916. https://doi.org/10.17227/rce.num85-11667
Tenorio, S. (2011). Formación inicial docente y necesidades educativas especiales. Estudios pedagógicos (Valdivia), 37(2), 249-265. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052011000200015
Ulloa, J. y Gajardo, J. (2016). Observación y Retroalimentación Docente como Estrategias de Desarrollo Profesional Docente. Nota Técnica N°7, Líderes Educativos. Centro de Liderazgo para la Mejora Escolar, Universidad de Concepción. https://www.lidereseducativos.cl/wp-content/uploads/2017/01/NT-7.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Soledad Ester Castillo Castillo, Constanza Fernanda Leiva Vera, Yasna Belén Escares Vergara, Bryan Nicolás Maldonado Quispe, Héctor Alfredo Curin Medina

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research fosters greater global knowledge exchange.
License
The REXE Journal, “Journal of Studies and Experiences in Education,” published by the Faculty of Education at the Universidad Católica de la Santísima Concepción, is distributed under a License. Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.




