Perceptions of the teaching practices process in the initial training of religion teachers in the Araucanía Region (Chile)
DOI:
https://doi.org/10.21703/rexe.v24i56.3256Keywords:
Religion teachers, Teacher initial formation, Pedagogical reflection, Interreligious dialogue, Interculturality , Regional contextAbstract
The main objective of this paper was to analyze the teaching practices of teachers and preservice teachers in the Religious Education program at the Catholic University of Temuco, an institution located in the Araucanía region. To this end, a qualitative methodological approach was adopted, conducting semi-structured interviews with the following key stakeholders involved in the program's practice process: students, faculty, coordinators, and faculty members at the educational establishments. Data analysis was conducted using grounded theory. Among the results obtained, the following five important emerging empirical-analytical categories were identified: 1) experience of articulation between the degree program and the educational center, 2) competencies and challenges in the training of students in practice, and 3) strengths of the practice model and 4) perception of its weaknesses and improvements. Finally, the research findings emphasize the importance of linking disciplinary training and pedagogical practice in the design and implementation of a contextualized classroom that facilitates learning, interreligious dialogue, and intercultural diversity.
Downloads
References
Alva, G. (2018). Educación religiosa y formación integral de los estudiantes del nivel secundaria de la institución educativa “Simón Bolívar”, Otuzco -2017. Tesis Doctoral, Repositorio Universidad Cesar Vallejo, Perú. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/29457
Agreda, A. & Pérez, M. (2020). Relación entre acompañamiento pedagógico y práctica reflexiva docente. Espacios en Blanco. Revista de Educación, vol. 2, núm. 30, pp. 219-232, 2020. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB30-273
Angarita, Y. (2023). Educación Religiosa Escolar:un Constructo Teórico de la Praxis Docente Desde la Perspectiva de los Actores de Educación Secundaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar Julio - Agosto, 2023, Volumen 7, Número 4. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.6955
Astudillo, M., Nuñez, C. & Díaz, E. (2023).Progresión del Pensamiento Reflexivo Docente en la Formación Inicial: eje transformador de la Práctica Pedagógica y el desempeño profesional. Paideia Nº 71. JUL - DIC 2022 (pp. 94 - 112). Extraído el 15 de abril de 2025 en: https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/18309/17690
Berglund, J. (2022). “Swedish Religion Education in Public Schools - Objective and Neutral or a Marination into Lutheran Protestantism?” Oxford Journal of Law and Religion 11 (1): 109–121. doi:10.1093/ojlr/rwac018.
Carrero, V., Soriano, R., & Trinidad, A. (2012). Teoría Fundamentada Grounded Theory. El desarrollo de teoría desde la generalización conceptual. Serie Cuadernos Metodológicos, N°37, 2° Edición, revisada. Madrid, España.
Cantero, D., San Martín, R., Pérez, S. & Bórquez, J. (2021). Prácticas de mejora para el proceso de acompañamiento pedagógico. Rev. Actual. Investig. Educ [online]. 2021, vol.21, n.2, pp.145-170. ISSN 1409-4703.
Castillo, F., and Sarmiento, P. (2022). “A Systematic Review on Spiritual Modeling: Opportunities and Challenges in Religious Education.” International Journal of Christianity & Education 26 (1): 6–17. doi:10.1177/20569971211038968
Cifuentes, C., Navarro, J., Trujillo, P. & Garrido, S. (2019). Plan de estudios 2 (2019). Carrera Pedagogía en Religión. Facultad de Educación. UC Temuco. Chile.
Corbin, J., & Strauss, G. (2015). Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory (4° ed). Sage, Thousand Oaks.
Conferencia Episcopal de Chile (2020). Bases Curriculares y Programa de Estudio Asignatura de Religión. Área de Educación de la Conferencia Episcopal. Chile.
Dami, A, Butarbutar, M., and Kusradi, S. (2023). “Two Different Models of Pedagogy: Rethinking Teachers’ Pedagogy Competency in Christian Religious Education.” International Journal of Christianity & Education 27 (2): 142–167. doi:10.1177/20569971221118075
Domingo, Á. (2021). La Práctica Reflexiva: un modelo transformador de la praxis docente. Zona Próxima, núm. 34, pp. 3-21, 2021. Instituto de Estudios en Educación Universidad del Norte. https://www.redalyc.org/journal/853/85370365002/html/
Domingo, Á. (2013). Práctica reflexiva para docentes: De la reflexión ocasional a la reflexión metodológica. ciudad:PUBLICIA.
Edmonds, A. & Kennedy, T. (2017). An Applied Guide to Research Designs. Quantitative, Qualitative and Mixed Methods. Second Edition. Sage.
Flores, R. (2009). Observando observadores: una Introducción a las Técnicas Cualitativas de Investigación Social. Ediciones Universidad Católica de Chile. Santiago, Chile.
Guerrero, T. (2020). Educación valórica inclusiva y los desafíos de la educación religiosa para ser garante de tolerancia e inclusión social. Horizonte de la Ciencia, 10 (18). https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2020.18.431
Glaser, B., & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. New York, Hawthorne.
Hernández, M., & Quezada, A. (2015) El tutor de práctica en la formación de profesores de religión y filosofía. Revista Electrónica de Educación Religiosa. Vol. 5, No. 1, Julio 2015, pp. 1-21 ISSN 0718-4336.
Hernández, M., Quezada, A. & Venegas, M. (2016). Análisis de la práctica docente en la formación inicial de profesores de religión. Educación y Educadores, 19(3), 357-369. DOI: 10.5294/edu.2016.19.3.3
Kim, C. Y. (2018). “A Critical Evaluation of Religious Education in Korea.” Religions 9 (11): 1–14. doi:10.3390/rel9110369
Kolb, J. (2023). “Muslim Diversity, Religious Formation and Islamic Religious Education. Everyday Practical Insights into Muslim Parents’ Concepts of Religious Education in Austria.” British Journal of Religious Education 45 (2): 172–185. doi:10.1080/01416200.2021.1911787
Lara, B., Barrientos, S. Díaz, G. (2017). Niveles y contenidos de las reflexiones pedagógicas de profesores de Educación Física. Educere, vol. 21, núm. 68, pp. 165-175, 2017. https://www.redalyc.org/journal/356/35652744015/html/
Ley 20.903, Crea el Sistema de Desarrollo Profesional Docente y modifica otras normas. 04 de marzo de 2016. Santiago, Chile.
Ley 20.129, Establece un sistema nacional de aseguramiento de la calidad de la educación superior. 17 de noviembre de 2006. Chile.
López, M. (2008). Percepciones iniciales de los estudiantes sobre la formación práctica. Revista Iberoamericana de Educación ISSN: 1681-5653 n.º 47/5 – 25 de noviembre de 2008. https://rieoei.org/RIE/article/view/2268/3277
Lorenzo, V. & Calla, W. (2024). Incidencia del saber pedagógico en la práctica reflexiva docente. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación. Volumen 8 / N° 33/abril-junio 2024. pp. 1022 - 1032.
Metcalfe, J., Kristjánsson, K., and Peterson, A. (2024). “Exploring Religious Education Teachers’ Perspectives on Character Development and Moral Virtues, in State-Funded, Non-Faith Schools in England.” Journal of Beliefs & Values 45 (4): 518–535. doi:10.1080/13617672.2023.2186644
MINEDUC (2022). Estándares Pedagógicos y Disciplinarios para Carreras de Pedagogía en Educación General Básica. Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas, Santiago. Chile.
Milerski, B., and M. Karwowski. (2023). “Educational Rationality and Religious Education in Polish Public Schools.” Journal of Beliefs & Values 44 (1): 81–98. doi:10.1080/13617672.2021.2018214
Mora, J. (2014). La transposición didáctica del saber del sabio al saber enseñado. autor Yves Chevallard. Revista Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias-ISSN: 2346-4712 • Vol. 9, No. 2 (jun-dic 2014). pp. 97-100. http://dx.doi.org/10.14483/jour.gdla.2014.2.a07
Mukhibat, M., Efendi, M., Setyawan, W., and Sutoyo, M. (2024). “Development and Evaluation of Religious Moderation Education Curriculum at Higher Education in Indonesia.” Cogent Education 11 (1): 1–16. doi:10.1080/2331186X.2024.2302308
Olmos-Gómez, M., R. López-Cordero, S. García-Segura, and F. Ruiz-Garzón. (2020). “Adolescents’ Perception of Religious Education According to Religion and Gender in Spain.” Religions 11 (11): 1–13. doi:10.3390/rel11110616
O’Farrell, C. (2023). “Religious Education in the Early Years: An Irish Perspective.” Religions 14 (4): 1–10. doi:10.3390/rel14040459
Orrego, C., Palet, P., Bárcenas, J., Betancourt, O., Bustos, M. & Olavarría, A. (2024). Modelo Educativo UC Temuco. Temuco, Chile.
Poncini, A. (2023). “Standards Setting in Religious Education: Addressing the Quality of Teaching and Assessment Practices.” Religions 14 (3): 1–14. doi:10.3390/rel14030315
Ponce, N., & Camus, P. (2019). La Práctica como eje Formativo-Reflexivo de la Formación Inicial Docente. Revista de Estudios y Experiencias en Educación Vol. 18 Nº 37, agosto, 2019 pp. 113 - 128.
Putkonen, N., and Poulter, S. (2023). “Balancing Differences Through Highlighting the Common: Religious Education Teachers’ Perceptions of the Diversity of Islam in Islamic Religious Education in Finnish State Schools.” Religions 14 (8): 1–17. doi:10.3390/rel14081069
Ripoll, M., Palencia, P., & Cohen, J. (2021). Práctica pedagógica, un espacio de conceptualización y experimentación en la formación inicial del educador. Revista de Ciencias Sociales (Ve) XXVII (Especial 4), 351-363.
Rivero, R., Arancibia, V., Claro, S., Lagos, F. & Hurtado, C.(2019). Organización de la formación práctica de futuros docentes de educación primaria en Chile: Estudio exploratorio desde las Universidades. Revista Calidad en la Educación n° 50, julio 2019. Pp. 12-48.
Schön, D. (1983). The reflective practitioner: how professionals think in action. London: Temple Smith.
Schweitzer, F., C. Osbeck, A. Räsänen, M. Rutkowski, and E. Schnaufer. (2023). “Current Debates About (Inter-)Religious Literacy and Assessments of the Outcomes of Religious Education: Two Approaches to Religion-Related Knowledge in Critical Review.” Journal of Beliefs & Values 44 (2): 254–266. doi:10.1080/13617672.2022.2099684
Tagle, T. (2011). El enfoque reflexivo en la formación docente. Calidad en la educación (34), pp. 203-215.
Tardif, M. (2010). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Madrid: NARCEA S.A. DE EDICIONES.
Torres, G. Simón, N., Domingo, L. & Amat, V. (2021). El prácticum en la formación inicial del maestro de primaria. Construyendo identidades docentes. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 26(2), 161-181. DOI: 10.30827/profesorado.v26i2.21599
UC Temuco (2023). Modelo Evaluativo. Facultad de Educación. Temuco, Chile.
UC Temuco (2021). Modelo de Práctica. Facultad de Educación. Temuco, Chile.
UC Temuco (2024). Resolución Vicerrectoría Académica N°64. Aprueba el Reglamento de Práctica de la Facultad de Educación. Chile.
Universidad de Tarapacá (2021) Ley de Carrera Docente (20.903). Sistematización para docentes y estudiantes de carreras de pedagogía. Chile.
Valles, M. (2002). Entrevistas cualitativas. Serie Cuadernos Metodológicos, N°32. Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS). Madrid, España.
Zabalza, M. (2017). El Practicum y las prácticas externas en la formación universitaria. Revista Practicum.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hilda Jimena Cifuentes Cid, Eduardo Alberto Arteaga Viveros

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research fosters greater global knowledge exchange.
License
The REXE Journal, “Journal of Studies and Experiences in Education,” published by the Faculty of Education at the Universidad Católica de la Santísima Concepción, is distributed under a License. Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.




